Slimme vrachtwagens 'praten' met verkeerslichten

Nieuws
02-06-2017 | Door Tim de Jong

In de regio Schiphol is een proef gestart waarin vrachtwagens voor het eerst met verkeerslichten communiceren via het 4G netwerk van KPN. Dat meldt de provincie Noord Holland. Elke dag rijden er duizenden vrachtwagens van en naar het gebied. Het voorkomen van onnodig afremmen en optrekken van vrachtwagens zorgt voor minder uitstoot, minder vertraging, een lager brandstofverbruik en betrouwbaardere reistijden. In de proef werkt de provincie Noord-Holland samen met KPN, VolkerWessels onderneming Vialis, Dynniq, FloraHolland, Rietveld, Dobbe transport en het programma Beter Benutten.

Slimme vrachtwagens

In de proef wordt de timing van verkeerslichten afgestemd op naderende vrachtwagens. Wanneer de chauffeur het verkeerslicht nadert, communiceert zijn vrachtwagen met het verkeerslicht voor hem. Er wordt berekend op welk moment de vrachtwagen het verkeerslicht zal passeren en de on-board unit geeft de chauffeur een snelheidsadvies zodat hij niet hoeft te stoppen. Ondertussen past het verkeerslicht de groentijd, indien nodig en mogelijk, aan zodat de vrachtwagen veilig en zonder te stoppen het kruispunt kan passeren.

Regio Schiphol

Het gebied rond Schiphol leent zich goed voor een proef om vrachtwagens beter door te laten rijden, zegt de provincie. Er rijden veel vrachtwagens en er zijn veel provinciale wegen met verkeerslichten. Innovatie in nieuwe technologie in de vrachtwagens en in de software die het verkeerslicht bestuurt, bieden nieuwe mogelijkheden. Techniek waarbij vrachtwagens langer groen krijgen bij verkeerslichten is niet nieuw in Nederland, bijvoorbeeld speciale lusdetectie, radar en communicatie tussen vrachtwagen en verkeerslicht via lokale wifi.

4G netwerk

Om de communicatie tussen vrachtauto en verkeerslicht accuraat en tijdig te laten verlopen, is een betrouwbaar communicatiemedium nodig. In de proef wordt gebruik gemaakt van het 4G netwerk van KPN. Doordat het 4G netwerk landelijk dekkend is, kunnen vrachtauto’s niet alleen in de regio Schiphol, maar ook in de rest van Nederland nauwkeurig gevolgd worden. Met een vertragingstijd van slechts enkele tientallen milliseconden is de communicatie tussen verkeerslicht en vrachtauto bijna real-time.

Toepasbaar

In de proef zijn twee verkeerslichten voorzien van nieuwe software. Dit aantal kan eenvoudig uitgebreid worden naar andere kruispunten. Het aantal vrachtwagens dat is uitgerust met de on-board unit kan eveneens gemakkelijk uitgebreid worden, ook naar andere vervoerders. Het systeem kan ook worden toegepast in andere voertuigen, zoals bussen en taxi’s. Bovendien worden Europese standaarden toegepast die met de auto-industrie zijn vastgesteld, zodat de toepassing ook internationaal gebruikt kan worden.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
08-06-2020
ivri_beeld_LR.jpg

Meer slimme verkeerslichten in ons land

Onlangs zijn er in ons land weer de nodige intelligente verkeerslichten bijgekomen. Dat betekent dat vervoerders…
Nieuws
23-01-2017
smartphone_in_de_auto.jpg

Wil jij een Safedrivepod op je smartphone?

Het aantal verkeersongevallen door het gebruik van smartphone is de laatste tijd flink toegenomen. Dat is naar…
Nieuws
19-02-2019
Chauffeursonderzoek-2019.jpg

Logistic Force onderzocht ergernissen top 5 chauffeurs

Automobilisten die tijdens het uitvoegen op de snelweg vlak voor de truck langs schieten, is met…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.