Er wordt hard gewerkt aan een tijdelijke oplossing voor de te late levering door Kiwa van werkplaatskaarten voor de nieuwe slimme tachograaf, meldt de Bovag. Het wachten is op de goedkeuring hiervan vanuit de EU. De afgelopen periode heeft de Bovag samen met RAI vereniging en vertegenwoordigers van in Nederland gevestigde fabrikanten overleg gehad met Kiwa, ILT en I&W.
De verwachting is dat tijdelijke werkplaatskaarten worden ingezet om te voorkomen dat voertuigen met slimme tachografen noodgedwongen stil komen te staan omdat de tachograaf niet geijkt en geactiveerd kan worden.
Als het plan wordt goedgekeurd, kunnen de tijdelijke werkplaatskaarten dienst doen in Nederland totdat de Nederlandse kaarten van Kiwa beschikbaar komen op 15 mei. Alle voorbereidingen aan de kant van de branche zijn hiervoor gereed. Zo is een lijst met prioriteiten opgesteld aan de hand waarvan straks kaarten geleverd kunnen worden. Bepalend hiervoor is onder meer hoeveel kaarten er beschikbaar zullen komen. "We zetten in op voldoende kaarten om ten minste iedere werkplaats van een tijdelijke kaart te voorzien", aldus branchemanager Aad Verkade van Bovag. ‘We beseffen dat het een beetje behelpen wordt, maar iets is beter dan niets."
Vertraging
Duizenden Nederlandse vrachtauto’s en bussen dreigen niet te kunnen worden ingezet doordat Kiwa een vertraging heeft van twee maanden in de levertijd van de nieuwe werkplaatskaarten. Europese wetgeving schrijft voor dat nieuwe vrachtauto’s en bussen die na 15 juni 2019 op kenteken worden gezet, voorzien moeten zijn van een smart-tachograaf. In Nederland kreeg het bedrijf Kiwa van de overheid de opdracht om de werkplaatskaarten te leveren voor deze slimme tachograaf.
Door de vertraging levert Kiwa de werkplaatskaarten pas een maand voor de verplichtingstelling. Enkele fabrikanten leveren al voertuigen met de nieuwe tachograaf omdat er vanuit werd gegaan dat de nieuwe werkplaatskaarten per 15 maart beschikbaar zouden zijn.