Speciaal gebouwde, lage Scania's voor Gaffert

Nieuws
28-01-2016 | Door Tim de Jong

Vervoerder Gaffert uit Veghel rijdt met speciaal materieel, waar onlangs weer iets leuks aan is toegevoegd. Het bedrijf liet twee Scania's modificeren die ertoe moeten leiden, dat Gaffert zijn werk kan doen met minder papieren rompslomp.

“Ik wilde met twee semidiepladers bereiken dat ik zoveel mogelijk klussen zonder aanvullende vergunning - dus binnen de hoogte- en breedtematen - kan aannemen'', legt Theo Gaffert uit. ''Een dieplader lijkt daar een goed antwoord. Maar als je er even over nadenkt, heeft een semi dieplader een groter toepassingsgebied. Alleen moet de laadvloer van de semi dan niet hoger zijn dan 75 cm  en de nek van de trailer niet boven één meter uitkomen. Omdat de dunst mogelijke 18 tons nek voor een hydraulisch gestuurde trailer 12 cm zou zijn, mocht de schotel van de trekker niet hoger worden dan maximaal 88 cm. Omdat Scania standaard al het laagste chassis heeft in de markt en door de ver doorgevoerde modulaire bouwwijze veel componenten kan combineren, was dit het enige merk die een dergelijke auto redelijk standaard kan leveren.” Uiteraard moesten de trekkers nog wel verder tailormade gemaakt worden. “Door dat gedeeltelijk in eigen beheer en gedeeltelijk bij de Scania-dealer in Veghel te laten verzorgen, heb ik nu precies de voertuigen die ik wil: ultra laag en met een toegestaan treingewicht van 72 ton. Aangedreven via een standaard tweepedaals Opticruise versnellingsbak zonder naafreductie in de aangedreven as”, aldus een tevreden Gaffert.

Het uitgangspunt van de uitdaging was een special order voor twee rondom luchtgeveerde R450 LA6x2/4MLB trekkers met een wielbasis van 385 cm. Door middel van verschillende aanpassingen kregen de bouwers het voor elkaar daar toch een 6x2 van te maken met een sturende voorloopas. Door de balgen slim aan te passen en gebruik te maken van ultralage 315/45xR22,5 banden kwam de schotelhoogte precies op 88 cm uit. “Minstens zo belangrijk is de korte draaicirkel vanwege het korte chassis. Daardoor zit ook de schotel optimaal zodat we toegestane aslasten optimaal kunnen benutten. Hiermee compenseren we dat we vanwege die lage banden op de voorloopas wel iets draagvermogen inleveren. Maar door de goede configuratie blijft dat nu mooi binnen de marge,” aldus Gaffert. “Door de korte wielbasis, de plaats van de schotel en de kleine achteroverbouw kon ook het laaddeel van de semidieplader aanmerkelijk langer worden dan gebruikelijk. En vanwege de luchtvering rondom, beschikken we over voldoende grondspeling.”

De hoogte van de cabine speelde weer geen rol zodat Theo voor het comfort van zijn chauffeur veilig kon kiezen voor een Highline-uitvoering. “Verder vind ik veiligheid belangrijk. AEB, LDW en Adaptive Cruise Control zijn daarbij niet meer weg te denken. Als extra hebben we er nog twee camera’s naar opzij/voren en naar achteren bijgeplaatst.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-06-2016
Lange2.jpeg

R450 trekkers voor De Lange Speciaal Transport BV

De Lange Speciaal transport BV uit Dordrecht heeft twee nieuwe Scania R450 LA6x2 topline trekkers aangeschaft.
Nieuws
17-11-2016
mammoet-koskullskulle-2.png

Mammoet verhuist Zweeds dorp

Mammoet is in het noorden van Zweden, binnen de poolcirkel, betrokken bij een megagroot verhuisproject. Dertig huizen moeten…
Nieuws
02-04-2019
Bolk2LR.jpg

Eerste van negen nieuwe Actros trucks voor Bolk

Bolk Transport uit Almelo heeft de eerste Actros 3358 6x4 LS-trekkers in gebruik genomen, uit een totale…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.