In ons parlement is discussie ontstaan over het al dan niet verplicht stellen van een standairco in vrachtwagencabines waarin overnacht kan worden. In antwoord op Kamervragen, antwoordt de minister dat het al dan niet plaatsen van een standairco een keuze is van de werkgever, dus de transportondernemer.
Een keurig antwoord waarvan op het eerste gezicht lijkt dat er geen speld tussen is te krijgen. De Kamervragen volgen op een uitzending van het TV-programma De Monitor, waarbij werd aangetoond dat slaaptekort (als gevolg van een te hoge temperatuur in de cabine) tot concentratieverlies leidt, wat weer leidt tot onveilig rijgedrag. Een jaar geleden pleitte vakbond CNV al voor het verplicht stellen van standairco’s, na een onderzoek onder chauffeurs. De bond sprak toen van een ‘een investering in veiligheid’. Om die reden zet CNV de standairco in bij de CAO-onderhandelingen. “Te veel werkgevers zijn niet bereid om te investeren in goede voorzieningen, die de verkeersveiligheid vergroten en de arbeidsomstandigheden van chauffeurs verbeteren. We horen van te veel chauffeurs dat ze afgelopen zomer in een snikhete cabine moesten overnachten, zonder standairco. Dat is onacceptabel, het is vragen om ongelukken,” aldus het CNV.
Subsidie
De Minister wijst erop, dat er een subsidie beschikbaar is voor werkgevers die hun chauffeur wel op pad sturen in een cabine met een standairco, in de vorm van een investeringsaftrek. Ze zegt erbij dat het slapen onder warme omstandigheden ‘niet wenselijk’ is, maar dat het aan ‘de onderhandelingen tussen werknemer en wekgever is’ om te zorgen voor een goede nachtrust. Daarmee doelt ze dus ook op de CAO-onderhandelingen.
Echter het is teleurstellend dat de minister niet ingaat op de veiligheidsargumenten. En dat deze hele voorstelling de aantrekkelijkheid van het chauffeursberoep niet ten goede komt, moge duidelijk zijn. Daar kunnen werkgevers wèl wat aan doen. Dat kunnen ze bij de CAO-onderhandelingen laten zien.
Standaard in de auto
Overigens geldt bij sommige truckmerken dat de standairco er al in zit. Dit is bij Iveco en Volvo het geval. We gaan er vanuit straks ook de nieuwe DAF. De subsidie komt neer op een halvering van de aanschafprijs, die dan zou dalen naar zo'n 1250 euro. De reden waarom je daar je chauffeur zoveel risico en ongemak om laat lopen, ontgaat ons.