Het zware wegverkeer nam vorig jaar iets af in Duitsland. De Duitsers reden zelf 7,9% minder kilometers, de Polen maakten 5,4% minder Duitse kilometers. De Litouwers wisten echter een stijging van 2,3% te realiseren. Het lijkt er dan ook op dat de Litouwse vervoerders profiteren van de crisis in het wegtransport.
Voor een deel lijkt dit te maken te hebben met de oorlog in de Oekraïne. Tot voor de oorlog reden veel Litouwers naar het Oosten, maar sinds de oorlog is de goederenstroom richting Rusland, Wit Rusland en de Oekraïne behoorlijk minder geworden. Voor veel Litouwse vervoerders is dat reden geweest om andere markten te zoeken, richting het westen.
Mobiliteitspakket
Sinds de invoering van het mobiliteitspakket moeten trucks iedere acht weken terugkeren naar de standplaats. Gezien de enorme hoeveelheid trucks die gedurende het weekend op parkeerplaatsen staan in heel Europa lijkt daar maar weinig van terecht te komen. Veel Litouwse vervoerders komen vrijwel nooit in eigen land, maar door onvoldoende handhaving van de inspecties wordt ze maar weinig in de weg gelegd voor deze praktijken.