Steeds meer Litouwse trucks in Duitsland

Nieuws
26-05-2023 | Door Iep van der Meer

Uit de Duitse Maut registraties blijkt dat trucks uit Litouwen steeds vaker voorkomen op de Duitse wegen. De meeste buitenlandse trucks komen nog steeds uit Polen, gevolgd door de Litouwse registraties.

Het zware wegverkeer nam vorig jaar iets af in Duitsland. De Duitsers reden zelf 7,9% minder kilometers, de Polen maakten 5,4% minder Duitse kilometers. De Litouwers wisten echter een stijging van 2,3% te realiseren. Het lijkt er dan ook op dat de Litouwse vervoerders profiteren van de crisis in het wegtransport.

Voor een deel lijkt dit te maken te hebben met de oorlog in de Oekraïne. Tot voor de oorlog reden veel Litouwers naar het Oosten, maar sinds de oorlog is de goederenstroom richting Rusland, Wit Rusland en de Oekraïne behoorlijk minder geworden. Voor veel Litouwse vervoerders is dat reden geweest om andere markten te zoeken, richting het westen.

Mobiliteitspakket

Sinds de invoering van het mobiliteitspakket moeten trucks iedere acht weken terugkeren naar de standplaats. Gezien de enorme hoeveelheid trucks die gedurende het weekend op parkeerplaatsen staan in heel Europa lijkt daar maar weinig van terecht te komen. Veel Litouwse vervoerders komen vrijwel nooit in eigen land, maar door onvoldoende handhaving van de inspecties wordt ze maar weinig in de weg gelegd voor deze praktijken.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
02-07-2025
Stau-1400

Check Duitse rijverboden in de Autobahn app

De vakantie begint bijna, dus kijk in de Autobahn app voor de rijverboden in Duitsland
Nieuws
02-07-2025
Stubbe2 (960 x 480)

Zijderlaan neemt Stubbe over

Zijderlaan en Stubbe werken al bijna 30 jaar samen, na de overname gaan ze verder als één.
Nieuws
01-07-2025
Mark1 (960 x 602)

DAF XG+ voor Van der Mark

Van der Mark bewijst dat de klassieke bedrijfskleuren goed staan op een XG+
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.