Steeds meer Litouwse trucks in Duitsland

Nieuws
26-05-2023 | Door Iep van der Meer

Uit de Duitse Maut registraties blijkt dat trucks uit Litouwen steeds vaker voorkomen op de Duitse wegen. De meeste buitenlandse trucks komen nog steeds uit Polen, gevolgd door de Litouwse registraties.

Het zware wegverkeer nam vorig jaar iets af in Duitsland. De Duitsers reden zelf 7,9% minder kilometers, de Polen maakten 5,4% minder Duitse kilometers. De Litouwers wisten echter een stijging van 2,3% te realiseren. Het lijkt er dan ook op dat de Litouwse vervoerders profiteren van de crisis in het wegtransport.

Voor een deel lijkt dit te maken te hebben met de oorlog in de Oekraïne. Tot voor de oorlog reden veel Litouwers naar het Oosten, maar sinds de oorlog is de goederenstroom richting Rusland, Wit Rusland en de Oekraïne behoorlijk minder geworden. Voor veel Litouwse vervoerders is dat reden geweest om andere markten te zoeken, richting het westen.

Mobiliteitspakket

Sinds de invoering van het mobiliteitspakket moeten trucks iedere acht weken terugkeren naar de standplaats. Gezien de enorme hoeveelheid trucks die gedurende het weekend op parkeerplaatsen staan in heel Europa lijkt daar maar weinig van terecht te komen. Veel Litouwse vervoerders komen vrijwel nooit in eigen land, maar door onvoldoende handhaving van de inspecties wordt ze maar weinig in de weg gelegd voor deze praktijken.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-10-2018
IMG_8088_1.jpg

Europees rommeltje rondom vakbekwaamheid

Met de import van niet Europese chauffeurs die hier met een werkvergunning aan de slag kunnen vraagt menigeen…
Nieuws
08-11-2018
oplegger_A67.jpg

Geen plek op parking, oplegger op de vluchtstrook

Gisteravond trof de politie een afgekoppelde oplegger aan op de vluchtstrook van de A67. De vluchtstrook…
Nieuws
29-05-2017
Bring-768x432.jpg

Roemeense Ikea-chauffeur spant proefproces aan

In Denemarken stapt een Roemeense chauffeur die voor Ikea rijdt naar de rechter omdat hij vindt dat hij…