Steeds minder Polen op Poolse trucks

Nieuws
19-11-2024 | Door Iep van der Meer

Het kenteken van een truck zegt zo langzamerhand niks meer over de nationaliteit van de chauffeur die er mee rijdt. Dat is al jaren aan de gang in West Europa, maar inmiddels geldt dat ook voor trucks met Poolse kentekens.

Volgens 40ton.net worden inmiddels zestig procent van de internationaal rijdende Poolse trucks niet meer bestuurd door Polen, maar door burgers van andere landen. Meestal zijn dat landen van buiten de Europese Unie en afkomstig uit Oekraïne, Wit Rusland, Georgië, India en De Filipijnen. 

Ook in andere landen is dit aan de hand. Zo rijden er veel Roemeense en Peruaanse chauffeurs op Spaanse trucks en maken Portugese vervoerders graag gebruik van Brazilianen. Op trucks uit Litouwen rijden ook veel Wit- Russen, Kazachstanen en zelfs uit Kirchizië. De race naar het putje waar het gaat om goedkope arbeidskrachten is dus nog volop bezig.

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
02-07-2025
Stubbe2 (960 x 480)

Zijderlaan neemt Stubbe over

Zijderlaan en Stubbe werken al bijna 30 jaar samen, na de overname gaan ze verder als één.
Nieuws
01-07-2025
Mark1 (960 x 602)

DAF XG+ voor Van der Mark

Van der Mark bewijst dat de klassieke bedrijfskleuren goed staan op een XG+
Nieuws
01-07-2025
Dick-Vijn_Scania-3-web-pers-2025 (960 x 640)

Dick Vijn viert met vier Scania trekkers

Dick Vijn koopt al jaren Scania's, want dat is wat de chauffeurs willen.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.