Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) volgt in de ‘Sectormonitor' ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek. Opvallend in het eerste kwartaal van 2018, is de recordinstroom in de sector van vrachtwagenchauffeurs met 3.047 op een totale instroom van 7.972. Hierdoor is er volgens STL sprake van veel dynamiek op de arbeidsmarkt waar nu een recordaantal van bijna 150.000 mensen werkzaam is. Zo'n 84.000 mensen werken in de sector als chauffeur.
De sector profiteert van de groeiende Nederlandse economie. De stemming onder ondernemers is positief. Er is omzetgroei, zowel voor beroepsgoederenvervoer over de weg als logistieke dienstverlening. Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek: "De arbeidsmarktdynamiek neem toe. Er is een zeer hoge instroom, meer nieuwe werknemers zijn nodig. Het aantal openstaande vacatures ligt op een hoog niveau. Door deze ontwikkelingen nemen de zorgen onder ondernemers over een personeelstekort toe."
Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN): “het is goed te zien dat veel mensen instromen in de sector en dat bijvoorbeeld ons zij-instroom traject werkt. Er werken nu al bijna 150.000 mensen in de sector. Dat neemt niet weg dat we in een cirkel van 300 kilometer rond Utrecht de komende jaren 2000 vrachtwagenchauffeurs per jaar zoeken. Daarnaast zijn er ook veel vacatures in andere logistieke beroepen”.
Meer arbeidsmarktontwikkelingen
In deze Sectormonitor 2017 zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:
• De gemiddelde leeftijd van werknemers daalt licht
• Het aandeel werknemers tot 35 jaar neemt (weer) toe
• Het aandeel oproepkrachten nam afgelopen jaren sterk toe, nu stabiel. Onder vrachtwagenchauffeurs neemt het aandeel oproepkrachten af.
• Het aandeel chauffeurs met oproepcontract neemt sinds begin 2016 af
Het tekort aan personeel belemmert veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten, het aantal werknemers in de sector stijgt voor het derde jaar op rij. Verder daalt de gemiddelde leeftijd van het personeel in de sector, maar loopt het leeftijdsgemiddelde van chauffeurs juist op.
De Sectormonitor komt tot stand in samenwerking met de sociale partners CNV Vakmensen, FNV Transport en Logistiek, VVT (Vereniging Verticaal Transport) en TLN. De uitvoering is in handen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij bijdrages van SOOB.