M. Cooiman Transport uit Benschop heeft een stoere DAF XF510 op de weg gezet. De Space Cab trekker is voorzien van een sleepas met het oog op de ritten naar Noorwegen die Scandinavië specialist Cooiman regelmatig maakt.
Geconditioneerd vervoer van fruit en groente, maar ook vracht voor de offshore-industrie in Noorwegen bepalen voor een belangrijk deel de planning bij M. Cooiman Transport. Rond 150.000 kilometer per jaar wordt er met de trucks afgelegd, in vaak barre weersomstandigheden. Drie zijn er in bedrijf, waarvan twee van het merk DAF. ‘We hebben een aantal specifieke eisen die niet standaard leverbaar zijn. De dealer heeft alles echter uitstekend geregeld’, aldus William van der Panne van het Benschopse transportbedrijf.
Tractie
De nieuwe DAF XF 510 kan zich door die aanpassingen zogezegd op glad ijs begeven. Tractie is dan essentieel. Van der Panne: ‘Bij wegrijden vanuit stilstand of bergop helpt extra druk op de aangedreven as (trekas). Dat kunnen we regelen door druk weg te halen bij de sleepas. Voor ons was een automatisch liftende sleepas dus geen optie. We willen de druk zelf kunnen bepalen, die voorziening zit op de DAF. Ook hebben we een luchtbediende schuifschotel. Want als je druk weghaalt van de sleepas, vermindert het gewicht op de vooras en dat is gevaarlijk voor de bestuurbaarheid. Verder is de auto voorzien van automatische sneeuwkettingen en Good Year Multi-Grip winterbanden rondom.’
De chauffeur weet zich in de nieuwe DAF verzekerd van het nodige comfort. De geleverde XF 510 FTS heeft de grootste Super Space Cab cabine met een leefruimte van 12,6 m3. Er is een extra zware standkachel aan boord, zodat het ook bij extreem lage temperaturen aangenaam blijft. ‘De cabine van DAF is onovertroffen qua ruimte. Zaken die meteen opvallen, zijn het grote matras uit een geheel, de grote koelkast en opvallend veel opbergruimte’, besluit Van der Panne.