Volgens een studie van consultancybedrijf PwC kampt Polen met een gigantisch chauffeurstekort. Volgens de studie telt Polen tussen de 600.000 en 650.000 chauffeurs. daarvan verlaten er jaarlijks 25.000 de sector en is er een instroom van 35.000 man. Maar er zijn volgens de studie jaarlijks zo'n 80.000 nieuwe chauffeurs nodig. Bedrijven proberen in andere Oost Europese landen chauffeurs te werven, maar dat wordt steeds moeilijker. Het gevolg is dat het aantal Oekraïense en Wit Russische chauffeurs bij Poolse transporteurs de afgelopen jaren is verdubbeld.
Een grote barrière om in Polen chauffeur te worden is volgens PwC de prijs van de opleiding. Daarvoor zijn nieuwkomers tussen de 2200 en 2900 euro kwijt. Gesuggereerd wordt dat hier wellicht subsidie van overheidswege een handje kan helpen bij jongeren. Volgens PwC is het salaris voor de Poolse chauffeur niet slecht. Hij of zij kan zeker 1500 euro per maand tegemoet zien, in veel gevallen nog meer.
Volgens de studie kampt 20% van de Poolse vervoerders acuut met een tekort aan chauffeurs, nog eens zestig procent heeft eveneens problemen, maar minder urgent. Chauffeurs die de sector verlaten de sector stellen in veel gevallen dat het werk te zwaar is.