Sjeng Swinkels van Swinkels Recycling in Heerlen is een echte V8 liefhebber. “Als er geen dikke V8 in staat, heb ik er geen belangstelling voor.” Recent kocht Swinkels twee New Generation Scania S520 4x2 trekkers waarmee zijn wagenpark naar 20 voertuigen stijgt.
Van elke truck die bij Scania van de band loopt en bij Swinkels terecht komt weet je één ding bijna zeker: die blijft daar. Het operationele wagenpark van Swinkels omvat twaalf trucks. De overige waren ooit in het bedrijf werkzaam, maar zitten nu in de categorie ‘hobbytruck’. Zoals Sjeng zelf zegt: “Ik kan maar moeilijk afscheid van mijn V8’s nemen, het liefste had ik er een grote loods voor. Neem nu die 164 580 van mij. Die heeft amper 460.000 kilometer gelopen. Soms pak ik hem nog wel eens om gewoon even lekker mee te rijden."
De twee nieuwe S520-ers gaan dus een lang leven tegemoet bij Swinkels. Maar dat de teller bij deze trucks op 160.000 km blijft steken, is onwaarschijnlijk. “We hebben ze net een maandje en er staat nu al meer dan 12.000 op de klok. Er zitten twee chauffeurs op die niets liever doen dan rijden. ’s Morgens vroeg weg en om een uur of vijf weer thuis. Overnachten doen we niet in de auto’s.”
Brandweerrood
Zoals alle voertuigen bij Swinkels zijn ook deze trucks brandweerrood. Dat is hun handelsmerk en zo zijn ze in de fabriek gespoten. Daarna zijn ze nog van een dikke laag blanke lak laten voorzien. Een beetje van Scania, een beetje van onszelf”, vertelt Sjeng. Geldt dat ook voor de verdere uitrusting? “Nou daar is wel heel veel van Scania bij want bij het bestellen heb ik gewoon het hele boekje aangevinkt. Dus met alle opties van het Driverpakket, inclusief het grote zeven inch infotainmentsysteem met navigatie, het complete V8 stylingpakket met de verchroomde deurgrepen, lederen bekleding met de mooie speciale rode stiksels, en het V8 logo in rood op de achterwand en het volledige comfortpakket met de superluxe chauffeursstoel. Ook de verchroomde dakbeugel met de vijf Xenon vérstralers, de luchthoorns en de LED lichtbak zijn er direct via de Scania Central Delivery Workshop in Zwolle bijgeplaatst. Maar de aangepaste zonneklep, de verchroomde lichtstrip onder de sideskirts, de aangepast catwalk én de andere slangenhouder achter de cabine komen weer van onszelf.”
Alcoa's
Een speciaal verhaal vormen de wielen. Voor liggen er Alcoa’s op. Dat wilden de chauffeurs graag want samen met de rode wielnaaf vinden ze dat super strak. Maar achterop wilde ik geen lichtmetaal. Wij rijden met schroot en dan valt er geregeld een stuk metaal in die achterste velg. Dan heb je er meteen een pit in zitten en dat is het begin van het einde. Daarom heb ik daar over de stalen velgen verchroomde wielcovers laten plaatsen. Als die een keer lelijk worden, vervangen we ze. Ook de veiligheid kreeg de nodige aandacht van Sjeng. “De jongens beginnen hier allemaal vroeg, dus vaak in het donker. Daar bewijst de standaard LED-verlichting van Scania zijn waarde. AEB en LDW is ook standaard. Dat heb ik laten uitbreiden met ACC en een R4100D vrijloopretarder voor de optimale veiligheid in de afdaling, daarnaast bespaart het ook brandstof. De enige reden waarom ik toch niet opnieuw voor de V8 730 motor gekozen heb, is omdat we met het gewicht steeds meer klem lopen. Wij willen netjes binnen de maximale gewichten blijven, maar je wilt ook zoveel mogelijk laden. Dan is de 520 pk een mooi compromis tussen uitstraling en economie.”