Het maximum toegestane totaalgewicht voor bedrijfswagens die tachograafplichtig zijn, wordt verlaagd. Dat is volgens evofenedex een van de afspraken die zijn gemaakt in het Mobilitypackage. Concreet houdt dit in dat Oost Europese chassis-cabines niet meer ongehinderd door Europa kunnen rijden met palletgoed en stukgoed voor derden.
Eigen vervoer wordt uitgezonderd van de regels. Dit is gunstig, want op die manier blijven klusjesmannen en andere zzp-ers met een bestelauto, buiten schot. At scheelt een groot brok administratie. Branche-organisatie eveofenedex toont zich tevreden over deze uitzondering. Zij representeert bedrijven die hun eigen spullen vervoeren, en die dus geen gebruik maken van beroepsgoederenvervoerders, die in opdracht van derden rijden.
De vraag is nu hoe snel deze regels ingevoerd gaan worden en natuurlijk in hoeverre er van handhaving sprake zal zijn. Of er ook achteraf in bestaande lichte bedrijfswagens een smart tacho moet worden ingevoerd is nog niet duidelijk, maar is getuige de regelgeving rond de smart tacho zeker wel aannemelijk.
Als het aan BIGtruck ligt, mag er ook nog een snelheidsbegrenzer op.