Nieuws
21-10-2016 | Door Tim de Jong

In Zuid Afrika maakt DHL gebruik van een op z'n zachtst gezegd exotische combinatie. Het betreft een 22 meter lange B-Double waarvan het dakdeel flink is gestroomlijnd. Deze bouwwijze hebben we eerder gezien bij de Britse carrosseriebouwer Don Bur.

DHL heeft de combinatie in Zuid Afrika laten bouwen bij Henred Fruehauf. Hiermee werden tal van testritten uitgevoerd. Het bleek dat de bouwwijze leidde tot een verbruiksvermindering van acht procent. Dit leidt weer tot een vermindering van de CO2-uitstoot van acht procent. DHL kan zich wellicht zo'n lager dak veroorloven omdat de trailers in vaste lijndienst rijden, en dus lang niet altijd vol geladen zijn.

De combinaties rijden in Zuid Afrika op 56 ton en leggen in dit land jaarlijks 180.000 kilometer af. De trailer en het 'tussenstuk' van de B-Double hebben in totaal 37,8 ton laadvermogen. Als trekker koos DHL voor een Mercedes Actros 6x4. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
07-05-2019
32_meter_combi.jpg

Truckbouwers pleiten voor combinaties van 32 meter

De Europese truckfabrikanten verenigd in ACEA pleiten in Brussel voor toelating van combinaties van…
Nieuws
26-03-2020
LZV_Farm_Trans-1400.jpg

Farm Trans zet B-Double LZV combinatie in

Farm Trans zet een B-Double LZV combinatie in tussen Friesland en Zuid- Nederland en België. Vanaf deze week…
Nieuws
08-10-2020
121071868_3399742286774011_857389622507012957_o.jpg

B-Double LZV voor AB Texel

AB Texel zet sinds kort een nieuwe B-Double combinatie in als LZV. Het grote voordeel van zo'n B-Double is dat hij uit twee…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.