Er is nog veel onduidelijk over de Tesla Semi. Een aantal bedrijven in Californië, zoals PepsiCo, vervoert er dagelijks vracht mee en zeggen erg tevreden te zijn. Desondanks zijn cijfers over de elektrische trekkers uitermate schaars. Wat de accucapaciteit is en wat het bereik is met een volgeladen trailer is nog steeds niet bekend gemaakt.
In hoeverre de Tesla Semi kan concurreren met de elektrische vrachtwagens van bijvoorbeeld Volvo, Scania en Mercedes-Benz is dus moeilijk te bepalen. Van de personenauto’s weten we dat Tesla de techniek goed in orde heeft. Evenals zijn Chinese kloon, de Windrose, past de Semi qua afmetingen niet echt in Europa. Ook de inrichting van de cabine, zonder bed en met een centrale zitpositie, is niet in lijn met wat Europese chauffeurs gewend zijn.
Zelfstandig
Toch ziet Tesla kansen voor de Semi in Europa, zo blijkt uit een vacature die onlangs verscheen. Tesla zoekt hierin een Head of Business Development Semi Truck voor Europa. De persoon in deze functie krijgt als taak klanten te zoeken voor de Tesla Semi en met deze partijen in gesprek te gaan over hun behoeftes. Op deze manier moet hij of zij bepalen welke transportbedrijven geschikt zijn voor de Semi en wat de precieze specificaties van een Europees exemplaar moeten zijn.
De standplaats van de Head of Business Development Semi Truck EMEA is in Amsterdam of in Berlijn. Uit de vacature blijkt dat Tesla vooral iemand zoekt die zelfstandig te werk gaat, zonder al te veel begeleiding vanuit Tesla. Misschien wil Tesla eerst de Europese markt verkennen, voordat het merk daadwerkelijk de stap neemt om de Semi naar hier te brengen. Enige haast is echter wel geboden, want de eerste Windrose rijdt hier ondertussen al rond.
Binnenkort kunnen we de Tesla Semi zelf eindelijk zien, en er zelfs meer rijden op de IAA Transportation in Hannover.
Heb je interesse? Klik dan hier voor de vacature