Testprimeur: DAF XG+ 480, Maakt DAF de beloftes waar?

Nieuws
25-06-2022 | Door Iep van der Meer

We hebben al heel wat kilometers gemaakt met de nieuwe generatie van DAF maar nu hebben wij hem als eerste in een echte test. DAF geeft hoog op van het brandstofverbruik van de nieuwe, super gestroomlijnde trucks, maar kunnen ze dat ook waar maken?

Wij koppelden onze eigen BIGtruck Pacton testoplegger aan voor een echte test. Belangrijk daarbij is dat je weet dat wij dus rijden met onze standaard, maximaal geladen trailer. Dat is er net zo één als waar iedereen meer rijdt, en zonder allerlei aerodynamische flapjes en grapjes. Verder rijden we zoals een chauffeur dat ook meestal doet. Dus lekker met de flow mee, met gemiddeld rond de 82 kilometer per uur, en soms net wat harder. Tijdens deze test reed Iep van der Meer op de rit naar de Ardennen, terwijl Niels van Duijvenboden terug reed.  De resultaten die wij haalden met de nieuwe DAF moeten ook in de praktijk haalbaar zijn, dat is altijd ons uitgangspunt.   

DAF claimt 10% besparing

Tijdens de introductie claimde DAF dat de nieuwe generatie tot 10% zuiniger zou zijn dan de vorige serie. Dat is nogal een claim, en wij waren dan ook erg benieuwd of wij dat resultaat er uit zouden kunnen halen. De vorige keer dat we een DAF XF480 over onze route was in 2018, en die test hebben we als referentie gebruikt. 

Je leest het in BIGtruck online magazine!

Of wij de 10% brandstofbesparing haalden ten opzichte van de DAF XF480 in 2018 lees je in BIGtruck nummer 6. Daar lees je de hele test, inclusief alle cijfertjes en een leuk filmpje. Je leest het via deze link!