De groei zit er lekker in bij Combex Bouwlogistiek. Mede door overnames van bedrijven als Van der Veen uit Garijp (rood) en Van der Veen uit Burgum (groen) verkleurde en verouderde het wagenpark. Met tien nieuwe Volvo FH trekkers maakt Combex nu een forse inhaalslag.
Door de overnames en een deel autonome groei groeide het wagenpark uit tot 115 trekkende eenheden. De focus ligt nu nu op een verjonging- en verduurzaming van de vloot en het verhogen van de ‘uptime.’ Het bedrijf schafte daarom recent tien nieuwe Volvo FH-trekkers aan die worden ingezet voor het transport van ruwe bouwstoffen.
“Door overnames is het wagenpark van Combex de laatste tijd wat verkleurd, maar ook verouderd. Voor ons is betrouwbaarheid en ‘Just in Time’ leveren van levensbelang. Om die reden is onze focus momenteel gericht op een verjonging en verduurzaming van onze vloot. Niet alleen vanwege de betrouwbaarheid, de zogenaamde ‘uptime’ maar ook vanwege de toegang tot milieuzones. Deze tien Volvo Euro 6-trucks betekenen voor ons een belangrijke investering in de toekomst”, aldus Allard Tadema, verantwoordelijk voor het wagenpark bij Combex Bouwlogistiek.
Het 115 trucks tellende wagenpark van Combex Bouwlogistiek telde tot voor enkele jaren slechts drie merken. Door de overnames werden dat er zeven maar Tadema wil dit aantal terugbrengen. “Wij repareren zelf in eigen werkplaats en het is niet handig om van zeven merken onderdelen in huis te hebben. Duidelijk is wel dat Volvo deel uit maakt van onze voorkeursmerken. Drie jaar geleden hebben wij voor het eerst kennis gemaakt met de Volvo FH Euro 6-modellen. De twee FH 460 trekkers die we toen kochten, bevallen meer dan goed en de chauffeurs zijn er erg tevreden over. Voor ons waren die twee trucks de pioniers die hebben geleid tot deze order van nog eens tien Volvo FH-trucks.”
Bij de order van tien trucks gaat het om verschillende modellen. Zo zijn er twee FH 460 Globetrotter trekkers en vijf FH 500 Globetrotters XL, allemaal 4x2. Daarnaast zijn er drie FH 500 trekkers met een gestuurde voorloopas. De trucks worden ingezet in verschillende disciplines bij het transport van ruwe bouwstoffen. Voor een deel rijden de trucks met kraan-opleggers voor betonproducten maar de vloot kent ook binnenladers, uitschuiftrailers en huifgesloten opleggers. In de geel-grijs-blauwe Combex huisstijl zien de trucks er bijzonder netjes uit. De verjonging van het wagenpark zorgt meteen voor meer eenheid in de vloot.
De trucks werden afgeleverd door Volvo Trucks-dealer M.S. de Vries & Company uit Bitgum. Zowel Combex Bouwlogistiek als de overgenomen bedrijven deden al jaren zaken met dit dealerbedrijf en de relaties over en weer zijn dan ook bijzonder hecht. Hoewel Combex in eigen werkplaats zo veel mogelijk zelf het onderhoud en de reparaties verricht, is ondersteuning vanuit de dealer met kennis en een snelle onderdelenservice van groot belang.
Combex Bouwlogistiek
Combex Transport werd opgericht in 1970 en groeide sindsdien uit tot de grootste logistiek dienstverlener in de bouw van Noord Nederland. Met 155 mensen in loondienst is Combex een belangrijk bedrijf voor de werkgelegenheid. Naast de hoofdvestiging in Eastermar is er ook een vestiging in Emmer-Compascum. Negentig procent van alle transporten van Combex zijn bouw-gerelateerd, reden voor de recente naamwijziging in Combex Bouwlogistiek. Zo’n tien procent van de werkzaamheden betreffen exceptioneel transport. Vaak is dat ook voor de bouwsector maar ook het transport van scheepssecties en staalconstructies behoren tot de specialismes van Combex.