Het vervoer van en naar Groot Britanië is sinds de Brexit een stuk lastiger. Met name de douane toestanden zorgen voor veel oponthoud. IRU geeft nu aan dat het gebruik van het TIR Carnet wellicht een oplossing biedt.
De TIR overeenkomst in Genéve gesloten in 1975. De letters TIR staan voor Transports Internationaux Routiers. De overeenkomst is van toepassing op het vervoer van goederen tussen een douanekantoor in het land van vertrek en het kantoor van bestemming in het land waar de goederen heen gaan. Alle douane handelingen worden dan verricht op het vertrek- en het ontvangst adres, waardoor je aan de grens geen oponthoud hebt. De lading wordt verzegeld en op de truck moet dan een TIR bordje zichtbaar zijn. Aan de grens hoef je dan alleen je vrachtbrieven en het afgestempelde TIR Carnet te tonen. Dat betekent dus wel dat je op de plaats van bestemming net als vroeger ‘vrij moet maken’. Als dat goed geregeld is dan worden daarmee kostbare wacht uren aan de grens bespaard.
Vroeger zag je dat vaak, maar sinds de open Europese binnengrenzen zijn die bordjes schaars geworden. De Brexit zou nu voor een nieuwe opleving kunnen zorgen van het TIR vervoer. De IRU, en dat staat voor International Roadtransport Union, bericht nu dat een Poolse vervoerder inmiddels met succes gebruik gemaakt heeft van het TIR carnet. Een zending urgente medische goederen moest zonder vertraging Engeland bereiken en dat lukte ook dankzij het gebruik van het TIR Carnet.
Voor douanekantoren betekent de Brexit toch al veel extra werk, en mogelijk kan de herontdekking van het TIR Carnet uitkomst bieden voor veel transporten. Dat zorgt in ieder geval voor een snellere afhandeling aan de grens zelf, en daarmee van een afname van de druk aan die grenzen.