Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat in gesprek met de Waalse belastingdienst over de hoge boetes die Nederlandse transporteurs daar krijgen vanwege niet betaalde tol, doordat hun tolkastje niet goed werkte.
Het ministerie komt in actie nadat TLN meldde dat Nederlandse transporteurs de afgelopen tweeënhalf jaar hoge boetes hebben gekregen. Het punt is dat de tolkastjes van één leverancier soms geen verbinding maakten met het Belgische tolnetwerk, zonder dat ze dat aangeven. Zonder dat de chauffeur het door heeft, betaalt die dan geen tol op de Belgische wegen.
Wanneer de chauffeur staande wordt gehouden, staan er hoge boetebedragen van de afgelopen jaren open, die meteen betaald moeten worden. Waar de Vlaamse autoriteiten zich soepel tonen en het boetebedrag kan worden verlaagd in zulke gevallen, doen de Waalse autoriteiten dat niet. Daarom gaat de minister nu met hen in gesprek.
‘Torenhoge boetes’
Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemt het in het FD 'zorgwekkend' dat deze ondernemers de dupe worden van een tolkastje dat niet duidelijk aangeeft dat er een defect is. Ze verzoekt de handhavende instantie in Wallonië om coulant om te gaan met de volgens haar 'torenhoge' boetes. Die boetes lopen voor sommige TLN-leden namelijk op tot wel 200.000 euro.
Verlichting voor ondernemers
Het probleem met de Belgische tolheffing bestaat al sinds 2016. TLN heeft veel contact met de Vlaamse autoriteiten gehad over de onterechte boetes, met effect. Ook met de Waalse autoriteiten was TLN in contact, maar een gesprek over een oplossing kwam niet tot stand. TLN is daarom blij met de toezegging van de minister en hoopt dat dit wél verlichting kan brengen voor transportondernemers.
Op 6 februari heeft CDA-Europarlementariër Wim van de Camp vragen gesteld aan de Europese Commissie over dit probleem. ‘Het gedrag van de Waalse overheid is onacceptabel’, vindt Van de Camp. Hij wil van de Commissie weten of zij op de hoogte is van de vaak voorkomende en hoge boetes door slecht functionerende tolkastjes, of de problemen ook voorkomen bij vervoerders uit andere lidstaten en of de Commissie bereid is het probleem bij de Belgische en Waalse overheid aan te kaarten.