In onze berichtgeving over de nieuwe CO2 eisen die Europa heeft vastgelegd voor het vrachtverkeer halen we steevast de LZV, of in dit verband beter de ‘Ecocombi’ er bij. Die lange, zware combinatie zorgt namelijk voor een belangrijke reductie van het brandstofverbruik en daarmee de uitstoot van CO2. Een Ecocombi vervoert tot 50% meer spullen en reduceert daarmee tot 30% van de CO2 uitstoot. De voordelen zijn helder maar helaas houden belangrijke landen als Duitsland en Frankrijk de boot af. Hoewel, Duitsland is al in beweging, maar dan met de 40 tons LZV. In Frankrijk is nog geen sprake van ontwikkelingen.
Duidelijk is dat we de efficiente en schone langere combinaties hard nodig zullen hebben als we de Europese doelstellingen willen halen. Toch is dat niet voldoende volgens TLN. ,,Een brede Europese invoering van de 60 tons LZV lijkt ons een uitstekend idee maar daarmee zijn we er niet. Zo’n Europabrede invoering van de LZV zou een CO2 reductie van 5 tot 10% met zich mee brengen. Dat is een behoorlijke impact maar dat is niet genoeg. De gestelde 30% reductie wordt niet gehaald omdat niet alle vervoer geschikt is voor een LZV. Neem het transport van zand en grind bijvoorbeeld. Daarnaast mag je lang niet overal rijden met een LZV. Ook de beladingsgraad is van groot belang. Niet ieder type transport is in staat om een LZV combinatie te vullen. Toch staan we als TLN achter een verdere invoering van de 60 tons LZV in Europa want dat draagt zeker bij tot een verlaging van de CO2 uitstoot’’ aldus woordvoerder Quinten Snijders van TLN.