TLN: Meer winst, maar stijgende kosten

Nieuws
31-05-2018 | Door Tim de Jong

De prijzen in de sector transport en logistiek stegen in het eerste kwartaal van 2018. Maar de winsten blijven achter, omdat ook de kosten voor personeel en brandstof flink zijn gestegen. Dat blijkt uit de nieuwste TLN-Conjunctuurenquête.

Ondernemers in transport en logistiek hadden het in het eerste kwartaal van 2018 rustiger dan in de voorgaande twee kwartalen, zegt TLN. Het aantal ondernemers dat een hogere bedrijvigheid meldt, daalt van 62 procent in het laatste kwartaal van 2017 naar 52 procent in het eerste kwartaal van 2018. Twaalf procent van de ondernemers meldt een lagere bedrijvigheid, ten opzichte van acht procent in het laatste kwartaal van 2017. Nu is het eerste kwartaal van een jaar altijd wat minder druk dan het laatste, maar toch is dit een opvallende daling te noemen.

Prijzen stijgen

Over het prijsniveau zijn de ondervraagde bedrijven volgens TLN erg positief: bijna 70 procent meldt een stijging van de prijzen, een krappe 30 procent geeft aan dat de prijzen gelijk zijn gebleven en bijna 1 procent meldt een daling van de prijzen. We moeten bijna negen jaar teruggaan om een vergelijkbare stijging van het prijsniveau te vinden.

Winsten blijven achter

Met zo’n stijging van de prijzen ligt een flinke stijging van de winsten in de lijn der verwachting. Maar dat is niet het geval, laten ondernemers weten. Een krappe 40 procent geeft aan dat de winsten hoger waren dan het laatste kwartaal van 2017. Maar een ruime 40 procent meldt dat de winst gelijk is en 20 procent meldt zelfs een daling van het winstniveau. Het achterblijven van het winstniveau bij de stijging van de prijzen, betekent niet dat ondernemers nu verlies draaien: 72 procent van de ondernemers sloot het kwartaal ‘gewoon’ met winst af.

Oorzaak: stijgende kosten

69 procent van de ondernemers meldt een stijging van de kosten in het afgelopen kwartaal, 29 procent meldt gelijk gebleven kosten en slechts 2 procent meldt een daling. De oorzaak van de achterblijvende winsten ligt in de gestegen loon- en brandstofkosten, geven de ondervraagde ondernemers aan.

Hogere lonen

Vanaf januari 2018 gelden er nieuwe lonen in de sector transport en logistiek. De gemiddelde loonkosten in 2018 zijn 5,7% hoger dan de gemiddelde loonkosten in 2017, blijkt uit cijfers van Panteia (NEA).

Hogere dieselprijs

De stijging van de gemiddelde dieselprijs, die al in 2017 was ingezet, zette zich ook in het eerste kwartaal van 2018 voort, blijkt uit de Brandstofmonitor van TLN. De gemiddelde prijs van een liter diesel was het eerste kwartaal van 2018 2,5 procent hoger dan in het eerste kwartaal  2017. Voor de middellange termijn vindt TLN een overstap op elektrisch aangedreven voertuigen en biobrandstoffen wenselijk, ook in verband met het klimaat. Maar tot die tijd is het besparen op diesel een goede strategie, zegt de organisatie. TLN komt daarom zeer binnenkort met een publicatie die ondernemers helpt brandstofkosten te verlagen.

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
15-08-2018
Traffic-Scania.jpg

TLN: Prijzen stijgen minder hard dan kosten

De prijzen in het wegvervoer stijgen minder hard dan brandstof- en personeelskosten. Dat schrijft TLN in zijn…
Nieuws
15-08-2019
Verkeer_Nederland1LR.jpg

TLN bezorgd over marges in het wegvervoer

TLN toont zich bezorgd over de marges in het wegvervoer. In het tweede kwartaal zouden vooral stijgende dieselprijzen…
Nieuws
27-02-2019
Chauffeurstekort_2_LR.jpg

TLN leden klagen over personeelsgebrek

Uit de nieuwe conjunctuurenquête van Transport & Logistiek Nederland heeft gepubliceerd, blijkt dat de leden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.