TLN: Prijzen stijgen minder hard dan kosten

Nieuws
15-08-2018 | Door Tim de Jong

De prijzen in het wegvervoer stijgen minder hard dan brandstof- en personeelskosten. Dat schrijft TLN in zijn nieuwe conjunctuurenquête.

Ondernemers in transport en logistiek hebben het druk, blijkt uit de Conjunctuurenquête die TLN elk kwartaal uitvoert. 56% van de bedrijven meldt een hogere bedrijvigheid dan in het tweede kwartaal van 2017 en 59,8% meldt een hogere omzet dan een jaar eerder.

Een hogere omzet leidt in het algemeen tot een hogere winst. Toch geeft slechts 41% van de ondervraagde ondernemers aan dat de winst is gestegen. De oorzaak van de achterblijvende winst, is dat de prijzen voor veel bedrijven onvoldoende stijgen om de stijgende kosten van brandstof en personeel bij te benen. Een meerderheid van 66% meldt dat de kosten zijn gestegen, 2% spreekt over een daling en 32% heeft gelijke kosten. En hoewel 72% zegt dat de prijzen ten opzichte van een jaar eerder zijn gestegen, blijkt het bij lange na niet genoeg om de winststijging enigszins gelijk te laten lopen met de omzetstijging.

Reële beloning

De groei van de sector lijkt ondernemers dus weinig op te leveren. En zonder een substantiële prijsverhoging zal dat ook niet gebeuren, concludeerde de Rabobank vorige week op basis van eigen onderzoek. Voor TLN-directeur Jan Boeve aanleiding om te pleiten voor een gesprek over een reële beloning voor transport. Boeve herhaalt dat pleidooi nu, met de resultaten van de Conjunctuurenquête in de hand. ‘Alle partijen in de keten leggen de risico’s bij de volgende schakel, waardoor de winst grotendeels bij de bovenliggende partijen in de keten blijft’, zegt Boeve. ‘Verladers leggen de risico’s bij transportbedrijven, grote transportbedrijven vaak weer bij de kleinere transportbedrijven die opdrachten voor ze doen. Daar moeten we vanaf.’ Als mogelijke oplossing denkt Boeve aan een set gedragsregels, waarin opdrachtgevers en opdrachtnemers eerlijke afspraken maken over de risico’s.

Groeiend personeelstekort

De toenemende bedrijvigheid zorgt voor extra capaciteitsproblemen, blijkt uit de Conjunctuurenquête. 48%, dus bijna de helft van de ondervraagde ondernemers meldt een personeelstekort, waar dat in het eerste kwartaal nog 30% was. 3% van de ondernemers heeft een overschot aan personeel en 49% heeft precies genoeg personeel voor de hoeveelheid werk. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
31-05-2018
Duitse_file_LR.jpg

TLN: Meer winst, maar stijgende kosten

De prijzen in de sector transport en logistiek stegen in het eerste kwartaal van 2018. Maar de winsten blijven achter,…
Nieuws
15-08-2019
Verkeer_Nederland1LR.jpg

TLN bezorgd over marges in het wegvervoer

TLN toont zich bezorgd over de marges in het wegvervoer. In het tweede kwartaal zouden vooral stijgende dieselprijzen…
Nieuws
27-02-2019
Chauffeurstekort_2_LR.jpg

TLN leden klagen over personeelsgebrek

Uit de nieuwe conjunctuurenquête van Transport & Logistiek Nederland heeft gepubliceerd, blijkt dat de leden…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.