Transport en Logistiek Nederland, kortweg TLN, roept op tot het onmogelijk maken van het 'Appen' tijdens het rijden. Voorzitter Arthur van Dijk: ‘Appen achter het stuur is onacceptabel’. Dat moeten alle weggebruikers gewoon laten want elk ongeluk is er een teveel. Laten we gewoon zorgen dat chauffeurs niet meer in de verleiding kunnen komen om tóch de tekstfuncties van de telefoon te gebruiken.’
Hoewel ik zelf ook echt niet vromer ben dan de spreekwoordelijke Paus kan ik niet anders dan dit hartsgrondig te ondersteunen. Te vaak gebeuren er ongelukken waarbij op zijn minst de indruk ontstaat dat de chauffeur even afgeleid was. Het versturen of lezen van een tekstberichtje leidt de aandacht af van het verkeer en met de huidige drukte is het dan zomaar bekeken. Dagelijks zien we de gevolgen er van in het nieuws, en helaas regelmatig zelfs live.
professionals
Van Dijk wijst erop dat de meeste vrachtautochauffeurs zich als professionals gedragen. Het zijn vakmensen met een uitstekend verkeersinzicht. ‘Door goed te anticiperen op het gedrag van andere weggebruikers voorkomen vrachtautochauffeurs zelfs elke dag ongelukken. Bijvoorbeeld door meer afstand te bewaren als een bestuurder van een personenauto slingert of merkwaardig manoeuvreert. Laten we dat vooral niet vergeten.’
Transportondernemers
De chauffeur is ‘de kapitein op het schip’, maar ook transportondernemers hebben een verantwoordelijkheid om in hun bedrijf Appen achter het stuur te voorkomen. Het risico van Appen achter het stuur lijkt onderbelicht. Door chauffeurs goed voor te lichten over de gevaren, door bijvoorbeeld de SafeDrivePod te installeren in vrachtauto’s: een apparaatje dat je in de auto installeert, en dat tijdens het rijden zorgt dat je de telefoon alleen voor handsfree bellen en navigeren kunt gebruiken. En natuurlijk door maatregelen te nemen tegen chauffeurs die met Appen toch de fout ingaan.
Boordcomputers
Tot zover de woorden van Arthur van Dijk waar ik me prima in kan vinden. Toch zou ik aan die laatste alinea nog wel wat willen toevoegen. Appen is één ding, maar hoe ziet hij dan het gebruik van de boordcomputer? Chauffeurs worden vrijwel niet meer gebeld onderweg. De communicatie verloopt hoofdzakelijk via beeldschermpjes en wie niet snel genoeg reageert krijgt kritiek. Daar zou ook eens kritisch naar gekeken moeten worden, en ja, dat kan zomaar betekenen dat er mensen bij moeten op de planning want telefoneren kost nou eenmaal meer tijd.