Als het aan het Europese Parlement ligt, mogen lidstaten straks veel meer tol gaan heffen en bepalen lidstaten zelf hoe veel. Verder verdwijnt het eurovignet en komt er tol voor in de plaats.
De voorstellen van het parlement zijn nog niet definitief, de lidstaten moeten nog instemmen, zegt TLN. Deze lidstaten mogen ook zogeheten 'externe kosten' verwerken in hun toltarief. Zij mogen de tarieven van de tol verhogen, om ook de kosten van bijvoorbeeld geluidsoverlast, vervuiling en files te dekken. En waar de EU tot nu toe een maximumtarief voor tol oplegde aan lidstaten, legt ze nu een minimumtarief op. Met andere woorden: de tarieven kunnen ongelimiteerd stijgen. TLN heeft hier, zegt zij, in Brussel tegen gestreden. Het effect zien we in Duitsland, dat vanaf volgend jaar de toltarieven enorm laat stijgen, door die zogeheten externe kosten erin te verwerken.
Congestieheffing
Lidstaten krijgen van het Europees Parlement ook nog de mogelijkheid om een ‘congestieheffing’ in te voeren: een extra tol op stukken weg waar het erg druk is en vaak files zijn. Dit kan leiden tot een lappendeken aan verschillende heffingen in Europa, zegt TLN. Bovendien zijn ook deze heffingen aan een zogeheten minimum gebonden en geldt er geen maximum meer. Een kleine positieve noot hierbij is volgens TLN dat lidstaten de opbrengst van deze heffingen moeten besteden aan het verbeteren van de doorstroming op wegen en dat hij voor alle verkeer moet gelden, dus niet alleen voor vrachtverkeer.
Eurovignet wordt kilometerheffing
Bestaande belastingen voor het weggebruik door vrachtauto’s, vignetten (zoals het Eurovignet), moeten lidstaten vóór 31 december 2022 vervangen door een tol (kilometerheffing). In Nederland wil het ministerie van verkeer de kilometerheffing voor vrachtverkeer pas in 2023 invoeren. De EU dwingt Nederland nu dus dat een jaar eerder te doen.