TLN wil uitstel terugkeerplicht naar herkomstland

Nieuws
25-10-2021 | Door Tim de Jong

Transport & Logistiek Nederland komt in het geweer tegen de terugkeerplicht naar het land van inschrijving die geldt voor vrachtwagens die in het buitenland actief zijn. Die regel is opgenomen in het Mobiliteitspakket omdat is aangetoond dat tal van voornamelijk Oost-Europese vervoerders hun trucks structureel laten rijden in het westen, zonder ooit terug te keren naar het land waar de truck ingeschreven staat. Een typisch voorbeeld zijn de honderden trucks die Waberer’s tijdens de kerstdagen op een groot terrein bij Eersel twee weken lang parkeerde. Al die trucks stonden gewoon op Hongaars kenteken.  

 Volgens nieuwe Europese wetgeving moeten alle vrachtwagens vanaf 21 februari 2022 eens in de acht weken verplicht terug naar het land waar het voertuig staat ingeschreven. Een maatregel die grote gevolgen heeft voor Nederlandse logistieke dienstverleners, zegt TLN. “Toch,” zegt TLN, “zijn lang niet alle Europese lidstaten zijn klaar voor invoering, laat staan de handhaving op de nieuwe wet. Bovendien”, en hier heeft TLN weer wel een punt,  “kan deze nog worden teruggedraaid door het Europese Hof van Justitie. In een brief aan Adina Valean, EU-commissaris voor transport, roept TLN de Europese Commissie daarom op om de maatregel uit te stellen.”

“De nieuwe wetgeving is onderdeel van het Mobiliteitspakket en heeft grote gevolgen voor internationale transportbedrijven met vestigingen in Centraal- en Oost-Europa”, zegt TLN niet geheel onterecht. “Omdat het aanbod van vracht richting het oosten gering is, zullen veel vrachtwagens veelal leeg terug moeten keren naar het land waar ze ingeschreven staan.”

TLN-voorzitter Elisabeth Post: ‘Door deze maatregel staan onze leden voor enorme strategische keuzes. Een van de opties die bedrijven overwegen is verplaatsing van hun bedrijven naar West-Europa. Maar dan moeten ze wel 100 procent zekerheid hebben dat ze die investeringen achteraf niet voor niets doen. Dat weten we pas zeker als het Hof uitspraak heeft gedaan en dat gebeurt op zijn vroegst eind volgend jaar. Tot die tijd is uitstel noodzakelijk,’ vindt TLN.

Oneerlijke concurrentie

TLN: “Veel Oost-Europese lidstaten zijn het niet eens met deze nieuwe wetgeving en hebben eerder al een zaak bij het Europese Hof van Justitie aangespannen om de regeling te schrappen. Dit leidde overigens niet tot verandering van het Mobiliteitspakket. De animo om deze maatregel al in februari in te voeren en te gaan handhaven lijkt in die landen zeer gering. Als lidstaten niet tegelijk deze maatregel invoeren en handhaven ontstaat een ongelijk speelveld en oneerlijke concurrentie tussen verschillende landen.”

Op de foto buitenlandse trekkers die een weekend overstaan in Nederland met de chauffeur gewoon aan boord. Officieel is dit niet toegestaan. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-04-2021
Verkeer_A28_LR.jpg

Vrachtwagenheffing uitgesteld, TLN boos

Transport & Logistiek Nederland heeft boos gereageerd op een brief van minister Cora van Nieuwenhuizen dat…
Nieuws
27-07-2020
Poolse_chauffeur_LR.jpg

Oost-Europese trucks moeten regelmatig retour thuisland

Een van de afspraken uit het Mobiliteitspakket is dat vrachtwagens die onderweg zijn in het buitenland,…
Nieuws
19-03-2020
Code_95_nascholing.jpg

Coronavirus: Oudere chauffeurs behouden Code 95 nog even

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de invoering van de nieuwe code 95-wet die…