Vandaag debatteert de Tweede Kamer over veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagens. TLN pleit ervoor om het verbod om de 45-uurs weekendrust in de cabine door te brengen af te zwakken. "Het totaalverbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine betekent een ernstige rem op de ontwikkeling van beveiligde truckparkings met goede voorzieningen", schrijft TLN.
De werkgeversorganisatie heeft een uitzondering op het verbod in de afgelopen jaren al bepleit in Brussel. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een voorstel van Wim van de Camp in het Europees Parlement om dit mogelijk te maken. "Helaas," schrijft TLN, "is dit onlangs weggestemd in het Europees Parlement."
Maar hier in Den Haag wil TLN samen met enkele provincies en het Rotterdamse Havenbedrijf, de Minister toch vragen om in weerwil van Brussel toch toe te staan dat hier chauffeurs het weekend in hun cabine mogen rusten op bewaakte parkings. Het is duidelijk dat dit als bedoeling heeft om zulke parkeerplaatsen rendabel te maken.
"De sector heeft deze voorzieningen hard nodig, omdat het tekort aan parkeerplaatsen tot gevolg heeft dat chauffeurs grote moeite hebben tijdig hun pauzes en rust te genieten. Negatieve gevolgen zijn ook dat er overlast is voor de omgeving doordat er gerust wordt op plaatsen zonder voorzieningen en dat de transportcriminaliteit en inklimmers teveel ruimte krijgen", schrijft TLN.
Omdat in het Mobiliteitspakket is afgesproken dat chauffeurs eens in de zoveel tijd weer naar huis moeten rijden, denkt TLN dat afdoende is geregeld dat chauffeurs niet maandenlang onderweg zijn. We houden je op de hoogte over de uitkomst van het debat.