Nederland is in de regel voortvarend wanneer het om het uitbreiden van het wegennet gaat. Met uitzondering natuurlijk van dat stukje A4, dat duurde bijna een halve eeuw. Maar de situatie met de A9 bij Diemen en de A6/A1 bij Almere is een stuk verbeterd en in recordtijd. Het hoort bij de dienstverlening van Rijkswaterstaat, dat daarvoor betaald wordt uit de pot van de motorrijtuigenbelasting.
Nu wordt er gezinspeeld op verlenging, doortrekking van de A15 bij Bemmel, zodat die voorbij Arnhem aansluit op de A12. Dat scheelt veel gedoe bij knooppunt Waterberg, het ontlast de A12 ten noorden van Arnhem. Weer een voorbeeld van hoe het moet. Of toch niet? Want wie schetst onze verbazing dat voor dit nieuwe weggedeelte tol betaald moet worden. Dat kan toch niet waar zijn? Ook bij de doorgetrokken Aq15 aan de andere kant van het land, moet dit gaan gebeuren. Overal het wegennet uitbreiden en dan daar tussen Arnhem en Nijmegen en bij Rotterdam ineens tol gaan heffen? Dat kan natuurlijk niet. En al helemaal niet voor de bewoners in de regio, voor hen is dit discriminatie. Datzelfde geldt natuurlijk voor de transportbedrijven uit die regio.
Het opzetten van zo'n tolsysteem in de genoemde regio gaat nog eens 18 miljoen euro kosten. Bij Rotterdam nog eens 22 miljoen. Bij elkaar 40 miljoen euro, voordat er een euro is verdiend om de weggedeelten terug te verdienen. Het Ministerie gaat voor variabele kosten uit van vier miljoen per jaar, meldt het AD. Alles met een slag om de arm, de Raad van State moet nog oordelen.
Het tolverhaal voor de verlengde A15 moet in weerwil van wat Gelderland wil, onmiddellijk worden teruggedraaid, desnoods via de rechter. We betalen ruim voldoende motorrijtuigenbelasting. Aangezien er steeds meer trucks de weg op komen en zelfs het autopark groeit, komt er ook steeds meer geld binnen voor een fatsoenlijk wegennet.
(foto: SP Lingewaard)