Toll Collect, de organisatie die de Duitse tol incasseert, verandert een aantal dingen per 1 januari van het komende jaar. Daarbij wordt het vooral ingewikkelder en veel duurder, zo blijkt. Naast de nieuwe tarieven verandert ook de bediening van het maut kastje in je truck.
Het invoeren van de gewichtsklasse van je truck was optioneel en niet verplicht. Vanaf 1 januari komend jaar is dat wel het geval, en kun je zware boetes krijgen als je dat niet doet. Voor voertuigen boven de 18 ton moet ook het aantal assen worden aangegeven. Onder de 18 ton is dat niet nodig.
De opbouw van de mautkosten bestaat voortaan uit drie componenten. De kosten aan de infrastructuur die slijt onder invloed van het gewicht en het aantal assen, de milieuvervuiling, afhankelijk van de Euro klasse van je truck en de geluidsproductie.
De gewichtsklasses zijn ingedeeld van 7,5 tot 11,99 ton. Van 12 tot 18 ton, meer dan 18 ton tot drie assen en meer dan 18 ton vanaf vier assen.
Bij het ingeven van het gewicht op je Mautkastje gaat het om het GVW, oftewel Gross Vehicle Weight van de combinatie. Dat is dus het maximale gewicht wat je op de weg mag zetten met de bewuste combinatie in Duitsland. Of je vol of leeg bent maakt dus niet uit.
Inmiddels is de eerste volautomatische weeginstallatie al in werking bij een beschadigde Rijnbrug. Daar wordt je op aslasten, en op totaalgewicht gecontroleerd en de verwachting is dat dit soort installaties in de toekomst meer ingezet zullen worden.
De Mautkosten stijgen per 1 januari ook enorm in Duitsland. Volgens TLN stijgen de kosten ‘exorbitant’ met prijsverhogingen tussen de 20 en 60 procent. Voor Euro5 trucks geldt een stijging van 27 cent, maar die waren toch al duurder in de Maut. De grootste stijging is voor Euro6 voertuigen met vier assen. Voor dat type stijgt het tarief met maar liefst zestig procent. Daarmee worden combinaties met twee assige opleggers voortaan net zo duur als die met drie-assers. Een Euro6 met vijf of meer assen, zeg maar het merendeel van de internationaal rijdende vloot krijgt een prijsverhoging van 39% voor zijn kiezen.
Het transport door het belangrijkste doorvoerland van Europa wordt hiermee fors duurder. TLN schat in dat Nederlandse vervoerders gemiddeld 34% meer tol gaan betalen, van 139 naar 186 miljoen Euro. De organisatie vindt dat hiermee vervoer in Duitsland onbetaalbaar wordt, maar gelukkig geldt dat voor iedereen die er doorheen rijdt. Wellicht dwingen de hogere kosten verladers om naar slimmere oplossingen te zoeken voor hun logistieke uitdagingen.
Voor een compleet overzicht van tarieven en wat er verandert " target="_blank" rel="noopener noreferrer">klik je hier.