Het aantrekken van de Nederlandse economie heeft zich vertaald naar meer omzet en winst voor transportsector, zegt TLN in haar nieuwste conjunctuurbericht. De bedrijvigheid is in de laatste twee kwartalen van 2017 weer op het niveau gekomen van voor de crisis die voor de sector halverwege 2007 begon. De stijging gaat verder door, rapporteert meer dan 60% van de bedrijven (TLN-leden) over het laatste kwartaal van vorig jaar. Voor veel ondernemers verliep 2017 positiever dan zij aan het begin van het jaar dachten, vooral in het laatste kwartaal. Over het geheel genomen sluit 84% van de bedrijven het jaar af met winst. Dat percentage is de laatste twaalf jaar nog nooit zo hoog geweest. 70 procent van de ondernemers vindt de financiële positie van hun bedrijf sterk of zeer sterk. Vooral verhuisbedrijven en bouwgerelateerde ondernemingen draaiden afgelopen jaar bovengemiddeld goed.
Het ondernemersvertrouwen staat op het hoogste punt in achttien jaar. De orderportefeuille voor het komende kwartaal is in de afgelopen negen jaar niet eerder zo goed gevuld geweest als nu. Een recordaantal bedrijven is van plan dit jaar uit te breiden. Een derde wil investeren in materieel, 45% denkt aan meer personeel. Maar personeelskrapte is het grote punt van zorg. Zestig procent van de ondervraagden vindt het moeilijk of zeer moeilijk om aan voldoende personeel te komen. Er zijn maar liefst 7000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van bestelauto’s, aldus TLN.
Groot effect
De effecten van het personeelstekort kunnen groot zijn. Een stagnering van de groei van transport en logistiek kan uitstralen naar de rest van de economie, zegt TLN. Onvoldoende transportmogelijkheden kunnen hun weerslag hebben op andere delen van de economie, van bouwbedrijven tot supermarkten en van kledingwinkels tot mensen die willen verhuizen. Om dit vraagstuk aan te pakken zet TLN zich samen met FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen en VVT in voor voldoende in- en doorstroom van medewerkers, via het Sectorinstituut Transport en Logistiek. De ambitie voor 2018 is om 2.500 nieuwe chauffeurs te laten instromen in de sector. Ongeveer duizend jongeren via BBL en 1.500 via door- en zij-instroom.