In 2023 nam MAN met 116.000 eenheden nog het grootste deel van de verkopen voor zijn rekening. Vorig jaar daalde dat met maar liefst 18% naar 95.700 stuks. Scania, in 2023 goed voor 96.700 trucks groeide met 6% naar 102.100 eenheden. De grootste groei noteerde Scania in Zuid Amerika en het was voor Scania de eerste keer in de geschiedenis dat het merk de 100.000 grens haalde.
Het Amerikaanse International mocht een groei van 2% noteren en kwam uit op 90.600 trucks. Het Braziliaanse VW Caminhöes e Önibus noteerde maar liefst een groei van 23% en kwam uit op 45.800 trucks.
Opvallend over alle merken is de daling van de verkoop van elektrische trucks, van totaal 2110 in 2023 naar 1740 in 2024. Alleen VW verkocht in Brazilië 20 trucks meer dan in 2023, bij de andere merken was er sprake van krimp in dat segment.
Standaardisatie en Wereld motor
Traton probeert zoveel mogelijk componenten wereldwijd in te zetten bij alle vier merken. Zo heeft VW in Brazilië de Meteor geïntroduceerd, eigenlijk een MAN met een VW badge. Verder is het merk bezig om de 13 liter krachtbron die we kennen als de Scania Super motor ook bij de andere merken van de groep te integreren. Zo is MAN inmiddels begonnen met de complete aandrijflijn die Scania ook heeft in MAN trucks te bouwen onder de naam PowerLion D30. Ook het Amerikaanse International voert de 13 liter krachtbron. In de toekomst zullen we ook meer overeenkomsten tussen Scania en MAN gaan zien om op die manier efficiënter trucks te kunnen bouwen. Opmerkelijk daarbij is dat de beide Europese truckmerken van Traton ieder hun eigen koers gaan met de elektrische trucks. Zo maakt Scania gebruik van Northvolt accu’s, terwijl MAN zelf een grote accufabriek heeft gebouwd in Nürnberg.