De Europese truckfabrikanten verenigd in ACEA pleiten in Brussel voor toelating van combinaties van 32 meter, die bestaan uit twee volledige trailers. Op die manier willen ze de uitstoot van het wegvervoer, de files en het chauffeurstekort bestrijden. Zo'n combinatie heeft een GVW van circa 76 ton.
Er moet volgens ACEA een wettelijk kader komen waardoor in Europa op doorgaande routes deze lange combinaties toegelaten kunnen worden. Dit zou fors schelen in uitstoot.
Zouden zulke combinaties van 32 meter, bestaande uit twee trailers, toegelaten worden, dan scheelt dat 27% in de CO2 uitstoot. Bovendien maken langere combinaties op een efficiëntere manier gebruik van ons wegennet, stelt ACEA logischerwijs. Bovendien kan op deze manier iets gedaan worden aan het chauffeurstekort.
ACEA ziet de toelating van langere combinaties ook als de enige manier om de verwachte toename van goederenvervoer over de weg het hoofd te bieden, zonder in lange files terecht te komen.
Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het volledige verhaal en de cijfers van uitstoot veroorzaakt door het wegvervoer.