Truckbouwers pleiten voor combinaties van 32 meter

Nieuws
07-05-2019 | Door Tim de Jong

De Europese truckfabrikanten verenigd in ACEA pleiten in Brussel voor toelating van combinaties van 32 meter, die bestaan uit twee volledige trailers. Op die manier willen ze de uitstoot van het wegvervoer, de files en het chauffeurstekort bestrijden. Zo'n combinatie heeft een GVW van circa 76 ton. 

Er moet volgens ACEA een wettelijk kader komen waardoor in Europa op doorgaande routes deze lange combinaties toegelaten kunnen worden. Dit zou fors schelen in uitstoot.

Zouden zulke combinaties van 32 meter, bestaande uit twee trailers, toegelaten worden, dan scheelt dat 27% in de CO2 uitstoot. Bovendien maken langere combinaties op een efficiëntere manier gebruik van ons wegennet, stelt ACEA logischerwijs. Bovendien kan op deze manier iets gedaan worden aan het chauffeurstekort.

ACEA ziet de toelating van langere combinaties ook als de enige manier om de verwachte toename van goederenvervoer over de weg het hoofd te bieden, zonder in lange files terecht te komen.  

Klik " target="_blank" rel="noopener noreferrer">hier voor het volledige verhaal en de cijfers van uitstoot veroorzaakt door het wegvervoer. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
21-10-2016
henred-fruehauf-dhl-truck.jpg

Teardrop LZV van DHL in Zuid Afrika

In Zuid Afrika maakt DHL gebruik van een op z'n zachtst gezegd exotische combinatie. Het betreft een 22 meter lange…
Nieuws
26-03-2020
LZV_Farm_Trans-1400.jpg

Farm Trans zet B-Double LZV combinatie in

Farm Trans zet een B-Double LZV combinatie in tussen Friesland en Zuid- Nederland en België. Vanaf deze week…
Nieuws
08-10-2020
121071868_3399742286774011_857389622507012957_o.jpg

B-Double LZV voor AB Texel

AB Texel zet sinds kort een nieuwe B-Double combinatie in als LZV. Het grote voordeel van zo'n B-Double is dat hij uit twee…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.