Leden van TLN kunnen vanaf januari terecht voor hun mogelijke claim tegen het truckkartel, dat afgelopen juli zo'n zware boete opgelegd kreeg van de Europese Commissie.
TLN bereidt een claim voor tegen vijf truckfabrikanten. Renault en Volvo worden als één geheel gezien en Scania is niet beschuldigd, maar heeft wel een groot bedrag gereserveerd. De overige fabrikanten zijn in juli van dit jaar door de Europese Commissie schuldig bevonden aan het maken van prijsafspraken tussen 1997 en 2011. Het definitieve boeterapport uit Brussel laat nog op zich wachten, maar dat weerhoudt TLN er niet van om transportbedrijven te adviseren zich aan te sluiten bij een collectieve claim tegen Renault-Volvo, DAF, Iveco, Daimler en MAN.
Op 19 juli 2016 heeft de Europese Commissie een totale boete opgelegd aan de truckfabrikanten ter waarde van bijna drie miljard euro. Gedurende het 14 jaar durende kartel hebben fabrikanten prijsafspraken gemaakt. In Nederland heeft dat circa 240.000 vrachtwagens geraakt waardoor de schade wordt geschat op 1,2 miljard euro. En dat in een markt die gekenmerkt wordt door beperkte marges en waarin de economische crisis in de genoemde jaren flink heeft huisgehouden. TLN heeft de afgelopen tijd verschillende opties bekeken hoe leden optimaal kunnen worden bijgestaan in het verhalen van schade die daardoor is geleden.
Samenwerking Hausfeld & Co.
Na een uitgebreid selectieproces heeft TLN het internationale advocatenkantoor Hausfeld & Co. gekozen als partner voor samenwerking op deze zaak.Laurent Geelhand, partner bij Hausfeld: “TLN is met een achterban van ruim 5.000 transportbedrijven de grootste belangenbehartiger van de transportsector in Nederland. Door de samenwerking met TLN staan wij nog sterker in onze gesprekken met de fabrikanten. Dit maakt de kans op een oplossing nog waarschijnlijker.”
TLN treedt als onafhankelijke partij op voor haar leden, benadrukt zij. TLN is van mening dat Hausfeld voor de leden van TLN de beste dienstverlening kan bieden, waarbij vooral de belangen van de transportondernemer zelf centraal staan. Leden kunnen zich in januari daadwerkelijk aanmelden via de TLN website, aldus de werkgeversorganisatie.
Recentelijk zochten ook andere advocatenkantoren, meestal niet gehuisvest in Nederland, naar transportbedrijven die claims tegen de truck industrie willen indienen. Telkens wanneer zo'n kantoor zich meldde, zocht TLN de publiciteit en raadde het zijn leden af om zich erbij aan te sluiten.