Aanvankelijk zou de tunnel pas later deze maand weer beperkt open gaan voor het verkeer, maar het project om de ballast te verplaatsen en barriers te plaatsen verliep zodanig vlot dat de tunnel vanmiddag weer open kon.
De tunnel werd in december volledig afgesloten voor alle verkeer doordat een tunnelsegment omhoog kwam. Met ballast in zandzakken is dat tunneldeel nu weer gezakt tot de oorspronkelijke positie. De afgelopen dagen is er hard gewerkt aan het mogelijk maken van de openstelling. Zo werd een deel van de zandzakken verplaatst, en vervangen door betonblokken en stapels rijplaten. Doordat die compacter zijn ontstond de mogelijkheid om in beide richtingen één rijstrook open te stellen voor het verkeer.
Hierdoor wordt de druk op de omliggende wegen weggehaald en is de hoofdroute van de A7 weer grotendeels hersteld, maar dan wel met beperkte snelheid. Dat is nodig, aangezien de rijbanen smaller zijn en tussen de barriers door lopen. Verder is de breedte van de rijbanen 3 meter, dus breedte transporten passen er nog niet doorheen op dit moment.
Op de bovenste foto die wij gisteren maakten zie je onder meer de betonblokken en de enorme hoeveelheid stalen rijplaten.