Na de facelift eerder dit jaar die verder nog tal van interieurwijzigingen meebracht, komt Renault nu ook met een toevoeging in de aandrijflijnen van de zware truckseries van het merk. De 13 liter motor is tegen meerprijs verkrijgbaar met turbocompound.
Het is een publiek geheim dat de huidige generaties Renault trucks onderhuids bol staan van de Volvo-techniek. Daar komt nu een extra dimensie bij. De 13 liter motor kan nu, net als bij Volvo, ook met turbocompound worden uitgerust. Bij dit systeem wordt de trekkracht die de turbo genereert uit de snel stromende uitlaatgassen niet alleen gebruikt om de inlaatlucht te versnellen voor een betere verbranding, maar wordt de restenergie van het uitlaatgas ook aangewend om via een vloeistofkoppeling, het vliegwiel van de motor rechtstreeks aan te drijven. Bij Volvo leidde dit tot een duidelijke verbetering van de verbruikscijfers. Renault heeft nog geen vermogens- en trekkrachtcijfers gecommuniceerd, die vermelden we zodra we ze weten.
“Turbo Compound maakt het dus mogelijk om een hoger koppel te bereiken bij lagere motortoerentallen. Op de snelweg, tijdens het rijden op cruise control en bij rijden bergop kan er in de klim langer een constante snelheid worden aangehouden zonder dat er teruggeschakeld hoeft te worden,” schrijft Renault. De voertuigen zijn verder uitgerust met de nieuwe generatie Optidriver-versnellingsbak, met een nieuwe calculator, nieuwe regelsoftware en een nieuwe koppelingsbediening voor soepeler en sneller schakelen," aldus Renault.
De dertien liter motor met turbocompound levert 480 pk en 2700 Nm koppel en wordt leverbaar op de T-, C-, en K-Series van het merk. Renault zegt dat de andere motoren, DE11, en DE13, hun maximum koppel bij lagere toerentallen leveren. Vanaf juni zijn die leverbaar. De turbocompound-variant komt pas in het najaar van 2022. Renault claimt een verbruiksverbetering tot tien procent.