Numan Transport BV uit Numansdorp nam onlangs 2 dikke Scania’s R520 6x2 V8 trekkers met voorloopas in gebruik. De auto’s worden in combinatie met onderlosser trailers voornamelijk ingezet in het aardappel transport.
“Agrarisch transport is een vast onderdeel van onze mix”, vertelt Martin over de specialiteiten van Numan Transport. “Daar liggen ook onze roots, want onze familie komt uit de aardappelhandel. Mijn broer en eigenaar Freek heeft zijn bedrijf door de jaren heen uitgebouwd naar een prachtige en veelzijdige onderneming die ook industrieel transport, kraanwerk en opslag biedt. We verzorgen nu dus ook veel transport- en hijswerkzaamheden, o.a. voor de food industrie, maritieme sector en de bouw. Onze dienstverlening is zeer divers, wij vervoeren plezierjachten, exceptionele transporten, tijdelijke behuizingen en zijn gespecialiseerd in industriële verhuizingen, het vervoeren, plaatsen (en opslag) van machines, maar ook het plaatsen van dakkappelen, mobiele units, zwembaden etc. Maatwerk, vaak met/over obstakels.
Power for the piepers
Deze V8’s echter worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van aardappelen. Dat is, zeg maar,‘power voor in de piepers’. Dat het V8 modellen zijn geworden gaf intern nog wel enige discussie. “Kijk, dat het een Scania zou worden, stond vast. Ons hele wagenpark bestaat al jarenlang en tot grote tevredenheid uit Scania. Dat komt mede door de Scania dealer in Alblasserdam; die begrijpt ons met een half woord. Een achtcilinder hadden wij al jaren niet meer gehad. Zelfs als je de ritten buitenland met een machine achterop meetelt, is dat niet écht meer nodig. En zoals gezegd; de ideale truck is de zuinigste truck. Maar zo’n V8 is natuurlijk wél verlokkelijk. 1 van de chauffeurs die er op is gaan rijden, is al bijna een kwart eeuw bij ons in dienst; het is ook een beloning. Gelukkig is er bij Numan weinig verloop. Dat trok die twee extra cilinders toch ook over de streep. En daarbij: het verbruik van de moderne V8 is niet meer te vergelijken met die van vroeger. De eerste cijfers bewijzen dat ook. Hij stond na de eerste week al mooi met 1 op 3,4 op de dam. En dat terwijl wij in de aardappelen toch altijd met bijna 50 ton treingewicht rijden. Vandaar ook die derde as op de trekker.”
Soort van jubileumuitgave
Een V8 als een soort jubileumuitgave dus. En ook rijk in de uitrusting. “Onze chauffeur rijdt er een 120.000 km per jaar mee; in de aardappelen is er bijna altijd werk. Als het geen oogsttijd is, rijden we met pootgoed of met aardappelen uit de opslag. Daar is deze auto dan ook op toegesneden. Dankzij de standaard ingebouwde Scania aslastindicator kan hij meteen de gewichten goed in de gaten houden. Onze ervaring is, dat die indicator heel accuraat is. Dat voorkomt echt problemen met de weeglussen.”
Veilig met ACC
Vanwege dat hoge treingewicht koos Numan Transport als aanvulling op het standaard veiligheidspakket ook nog voor de Scania vrijloop retarder. Wat weer de weg vrijmaakte voor ACC. “Dat is een geruststellende gedachte want wij rijden vaak op polderwegen, ook bij nacht en ontij.” Om het compleet te maken bestelde Numan Transport de rondom luchtgeveerde trucks ook nog met lederen bekleding, de geïntegreerde standairco en een stevige omvormer. Het schitterende spuitwerk in de bekende huisstijl is verzorgd door Dubbeldam in Zwijndrecht, waardoor het weer echte herkenbare Numan Transport auto’s zijn.