Tweede Kamer tegen verruiming cabotage

Nieuws
31-05-2018 | Door Tim de Jong

Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer wil niet dat er meer mogelijkheden voor cabotage komen, zoals de Europese Commissie voorstelt. Zij steunen de oproep van TLN, FNV en CNV om oneerlijke concurrentie in Europa te voorkomen.

Bij een vergadering in de Tweede Kamer op woensdag 30 mei over Europese plannen voor de transportsector bleek dat vijf van de zes aanwezige partijen tégen de verruiming van de regels voor cabotage zijn (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat). Zij verwezen bij hun inbreng veelvuldig naar de petitie die TLN samen met de vakbonden hierover aanbood in de Tweede Kamer. Met die petitie riepen TLN en de vakbonden de Nederlandse politiek op te strijden tegen enkele voorstellen die de Europese Commissie deed in het kader van een pakket aan nieuwe wetten voor de transportsector, het zogeheten Mobility Package.

Scheefgroei

De voorstellen uit het Mobility Package zorgen ervoor dat Europa de markt voor transport volledig vrijgeeft: cabotage wordt vrijwel onbeperkt mogelijk. Zo ontstaat verdere scheefgroei op de Europese transportmarkt, vinden TLN, FNV en CNV. De lonen en premies liggen bijvoorbeeld in Oost-Europa veel lager dan in Nederland: hierdoor ontstaat oneerlijke concurrentie voor Nederlandse transportbedrijven en een verslechtering van arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs.

Zorgen

Aanwezige Kamerleden delen de zorgen van TLN en de bonden. ‘Als je de cabotage gaat oprekken, zetten we een groot deel van de Nederlandse economie op het spel’, zei Gijs van Dijk (PvdA). Ook D66-Kamerlid Matthijs Sienot merkte op dat de verschillen tussen Oost- en West-Europa nog te groot zijn om een gelijk speelveld te garanderen. Het CDA vindt met TLN, FNV en CNV dat we beter de huidige regels voor cabotage kunnen behouden: ‘Onze lijn is dat de huidige cabotagerichtlijn goed genoeg is, wij hebben geen behoefte aan verruiming. Daar zijn simpelweg onvoldoende argumenten voor.’ Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW gaf aan dat ze zeker voor de Nederlandse belangen gaat opkomen in Brussel.

Parkeerplaatsen

Tijdens de vergadering kwam ook de noodzaak van ​meer beveiligde parkeerplaatsen aan bod: een noodzaak die TLN ook bepleit. Er zijn nu te weinig van dit soort parkeerplaatsen, vindt de Kamer. Nederland, maar ook de Europese Unie, moet daar wat aan doen, aldus VVD-Kamerlid Remco Dijkstra.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
23-05-2025
f8940211-20b6-4270-9295-c4a57377d4ce

Superdik Papendal in volle gang!

Superdik in Papendal bij Arnhem is in volle gang. Wij maakten vanmiddag deze plaatjes tijdens de opbouw maar inmiddels…
Nieuws
22-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.