Tweede Kamer tegen verruiming cabotage

Nieuws
31-05-2018 | Door Tim de Jong

Een meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer wil niet dat er meer mogelijkheden voor cabotage komen, zoals de Europese Commissie voorstelt. Zij steunen de oproep van TLN, FNV en CNV om oneerlijke concurrentie in Europa te voorkomen.

Bij een vergadering in de Tweede Kamer op woensdag 30 mei over Europese plannen voor de transportsector bleek dat vijf van de zes aanwezige partijen tégen de verruiming van de regels voor cabotage zijn (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat). Zij verwezen bij hun inbreng veelvuldig naar de petitie die TLN samen met de vakbonden hierover aanbood in de Tweede Kamer. Met die petitie riepen TLN en de vakbonden de Nederlandse politiek op te strijden tegen enkele voorstellen die de Europese Commissie deed in het kader van een pakket aan nieuwe wetten voor de transportsector, het zogeheten Mobility Package.

Scheefgroei

De voorstellen uit het Mobility Package zorgen ervoor dat Europa de markt voor transport volledig vrijgeeft: cabotage wordt vrijwel onbeperkt mogelijk. Zo ontstaat verdere scheefgroei op de Europese transportmarkt, vinden TLN, FNV en CNV. De lonen en premies liggen bijvoorbeeld in Oost-Europa veel lager dan in Nederland: hierdoor ontstaat oneerlijke concurrentie voor Nederlandse transportbedrijven en een verslechtering van arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs.

Zorgen

Aanwezige Kamerleden delen de zorgen van TLN en de bonden. ‘Als je de cabotage gaat oprekken, zetten we een groot deel van de Nederlandse economie op het spel’, zei Gijs van Dijk (PvdA). Ook D66-Kamerlid Matthijs Sienot merkte op dat de verschillen tussen Oost- en West-Europa nog te groot zijn om een gelijk speelveld te garanderen. Het CDA vindt met TLN, FNV en CNV dat we beter de huidige regels voor cabotage kunnen behouden: ‘Onze lijn is dat de huidige cabotagerichtlijn goed genoeg is, wij hebben geen behoefte aan verruiming. Daar zijn simpelweg onvoldoende argumenten voor.’ Minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW gaf aan dat ze zeker voor de Nederlandse belangen gaat opkomen in Brussel.

Parkeerplaatsen

Tijdens de vergadering kwam ook de noodzaak van ​meer beveiligde parkeerplaatsen aan bod: een noodzaak die TLN ook bepleit. Er zijn nu te weinig van dit soort parkeerplaatsen, vindt de Kamer. Nederland, maar ook de Europese Unie, moet daar wat aan doen, aldus VVD-Kamerlid Remco Dijkstra.  

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
16-07-2017
Dennis-deJog-TweedeSteeg.jpg

SP: 'Chauffeurs tegen nieuwe plannen EU'

Volgens de SP verwacht 78 procent van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs meer concurrentie van buitenlandse…
Nieuws
03-04-2017
cao-adm-lr.jpg

Plannen nieuwe rij- en rusttijdenwet vallen slecht

Eerste ontwerpschetsen voor vernieuwing van de rij- en rusttijdenwet, lijken er volgens betrokkenen…
Nieuws
02-12-2020
TJO_8392.jpg

Litouwse chauffeur woont vijf maanden in de cabine

Eerder deze week controleerde de Duitse politie nabij de stad Hof op de A9 een Litouwse chauffeur, die…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.