Wat kun je kopen voor een derde van een miljoen Dollar? Wat dacht je van een fraaie Lamborghini Huracan of een Ferrari F8? Nee, iemand in Amerika telde onlangs 350.000 Dollar neer voor een tweedehands Peterbilt uit 2017.
Wat kun je kopen voor een derde van een miljoen Dollar? Wat dacht je van een fraaie Lamborghini Huracan of een Ferrari F8? Nee, iemand in Amerika telde onlangs 350.000 Dollar neer voor een tweedehands Peterbilt uit 2017.
Je leest het goed. Tijdens een veiling in Chillicothe, Missouri, liepen de biedingen voor een witte 2017 Peterbilt 389 hoog op. De hamer sloeg af bij 350.000 Dollar. De trekker is een fraai exemplaar: helemaal wit en met nette fenders over de achterwielen. Toch lijkt er weinig speciaal aan: het is duidelijk geen showtruck. Hij heeft geen slaapcabine, geen lang chassis of overdadige details. Waarom dan toch die enorm hoge prijs?
Dat heeft alles te maken dat deze Peterbilt 2017 is uitgerust met een glider kit. Dat betekent dat het een moderne truck is met een oudere motor en versnellingsbak. In dit geval ligt onder de motorkap een C15 Caterpillar 6NZ uit 2003. Veertien jaar ouder dan de truck zelf dus. Dit betekent dat de motor nog vrijwel vrij is van componenten die de uitstoot beperken.
Hierdoor is de motor een stuk eenvoudiger dan latere motoren. Ze zijn makkelijker te repareren en bovendien is het simpeler om de motor op te voeren. Het exemplaar dat nu verkocht is, heeft 650 pk. Dat is een stuk meer dan standaard.
Glider kits waren toegestaan zodat vervoerders na een ongeluk de oude motor om konden zetten naar een nieuwe truck om de kosten te drukken. Bedrijven zoals Fitzgerald maakten echter misbruik van deze regeling en voorzagen duizenden nieuwe trucks van oude motoren. Zo rond 2017, dus uit de tijd dat deze Peterbilt is gemaakt, begon de overheid zich ermee te bemoeien. Glider kits zijn nog niet verboden in Amerika, maar de regels ervoor zijn zover aangescherpt dat ze bijna niet meer voorkomen.
Dit alles verklaart de hoge prijs echter maar ten dele. Trucks van rond 2017 met glider kits zijn erg populair, met name bij kleine transportondernemingen zonder grote werkplaats. Echter, waar andere vrachtwagens rond de 150.000 Dollar opbrengen, bracht deze Peterbilt ruim twee keer zo veel op. Dat komt door de extreem lage kilometerstand: de boer die deze truck nieuw kocht, reed er nog geen 35.000 mijlen mee. Praktisch een nieuwe truck dus.
Iemand dacht dus dat deze Peterbilt dagcabine met een motor uit 2003 heel veel geld waard was. De vraag is of de koper het geld ooit nog gaat terugverdienen. Ook in Amerika zijn de marges in het transport laag. Het zou ook kunnen dat deze Peterbilt gewoon iemands nieuwe speeltje wordt. Hoe dan ook, de verkoper van deze truck zal wel een feestje aan het vieren zijn.
Foto: Teter Auction Company / https://www.teterauction.com/