Al sinds 2021 zetten RAI Carrosserie.nl en de afdeling zware bedrijfswagens van de RAI Vereniging zich in voor een overgangsregeling. De afgelopen weken is er intensief contact geweest tussen deze vereniging, de RDW en het Ministerie van IenW. Dat heeft nu geleid tot een overgangsregeling.
De RDW maakt zich, net als de RAI Vereniging zorgen over de leveringsproblemen van de nieuwe tachograaf. De verwachting is dan ook dat er voor 21 augustus meer bedrijfswagens worden aangeboden voor een keuring, waardoor juist in de vakantietijd extra drukte ontstaat bij de keuringstations en de RDW erkenningshouders.
De regeling houdt in dat de truckdealers voor 21 augustus een lijst kunnen inleveren van te keuren voertuigen. De voertuigen die op die lijst staan kunnen dan tot 31 december nog gekeurd worden voor de eerste toelating, waarbij de datum dan op 21 augustus wordt gezet. Die keuringen worden dus geantidateerd door de RDW. Dit is vooral bedoeld voor bakwagens die nog in opbouw zijn, bijvoorbeeld als kipper, betonmixer of met een autolaadkraan. Dergelijke voertuigen zijn langer onderweg en dreigen anders in de knoop te komen, doordat de nieuwe, 2.0 tachograaf er niet in zit. Met zo’n voertuig mag ook met de oude tachograaf gereden worden binnen Nederland. Voor internationaal gebruik geldt dat overigens niet. Voor oudere voertuigen die internationaal rijden moet vanaf 19 augustus 2025 de digitale ‘smart tacho’ 2.0 ingebouwd zijn.
De regeling is dus vooral bestemd voor voertuigen die lang onderweg zijn bij opbouwers en carrosseriebouwers. Voor trekkers lijkt de datum van 21 augustus geen probleem aangezien die overwegend al voorzien zijn van de nieuwste generatie van de digitale tachograaf. Meer info vind je hier!