Binnen Europa gelden er afspraken over de eisen die gesteld worden aan de rijvaardigheid van beroepschauffeurs. Hoewel we er ernstig aan twijfelen of alle landen binnen Europa ook echt aan die eisen voldoen is wel duidelijk dat dit niet geldt voor chauffeurs van buiten de EU. Een voorbeeld daarvan is de verplichte nascholing in het kader van de Code95. Zonder die vermelding op je rijbewijs ben je in feite niet vakbekwaam, en mag je in Europa dus niet met een vrachtwagen rijden. Even los van de discussie hoe zinvol die nascholing is, het is wel degelijk een Europees voorschrift. Het gekke is dat dit dan niet lijkt te gelden voor chauffeurs van buiten de EU.
We zien dat al die nieuwe Koleka’s uit landen als Moldavië, de Oekraïne, Wit Rusland en zelfs de Filipijnen gewoon zonder code95, en dus zonder vakbekwaamheid de weg op mogen in Europa. Dat er valse rijbewijzen in omloop zijn werd weer eens bewezen door wat je op de foto ziet. Een Litouwse truck van een Russisch bedrijf werd in Europa aangehouden. Toen bleek er een Oekraïense chauffeur op de bok te zitten met een rijbewijs wat geldig is tot 1-09-2047. Vijfendertig jaar geldig dus, en dat dus ook zonder Code95.
Dat veel van deze chauffeurs niet bijster vakbekwaam zijn bewijzen ze dagelijks. Zou de vakbekwaamheid die de Code95 met zich mee brengt niet gewoon een Europese eis moeten zijn om een truck te mogen besturen? En waarom zou die dan niet gelden voor chauffeurs van buiten Europa? Het kan toch niet zo zijn dat we aan chauffeurs van landen buiten Europa andere, en lagere eisen stellen dan aan onze eigen mede-Europeanen?
BIGtruck legde deze vraag voor aan de persvoorlichter van de ‘Inspectie Leefomgeving en Transport’ oftewel de ILT. Wij zijn namelijk heel erg benieuwd naar het officiële antwoord op deze vraag. Zodra er antwoord komt komen we hier op terug!
Het wordt hoog tijd dat dit soort zaken internationaal op elkaar afgestemd worden, net als in de luchtvaart. Ik denk namelijk dat de bemanning van Oekraïense vliegtuigen wél gewoon keurig voldoet aan de zelfde eisen die Europa ook stelt aan zijn eigen piloten.