Met de belofte van truckfabrikant DAF dat dit model maar liefst 10% zuiniger rijdt past dit perfect in de Van der Wal strategie 'Nú doen, wat nú kan' voor een duurzamere transportwereld. Het bijna 100-jarige transportbedrijf uit Utrecht geeft aan dat duurzaamheid, comfort voor de chauffeur en veiligheid de belangrijkste overwegingen zijn geweest bij deze aanschaf.
Over de beslissing om deze investering te maken vertelt operations manager Wilco Beerta bij Van der Wal: "Als het duurzamer kan dan bekijken we dat. Het liefst willen we zo snel mogelijk naar zero-emissie daarom houden we de ontwikkelingen voor elektrische trucks goed in de gaten. Maar elektrische motorwagens zijn nog nauwelijks op de markt en voor onze extra low configuraties voor volumetransport zelfs helemaal niet. Toen kwam DAF eind 2021 met deze truck én beloofde een brandstofbesparing, en dus CO2 reductie, van wel 10% ten opzichte van de vorige generatie DAF trucks en onze huidige serie Mercedes trucks. Dat is een verbetering die we in geen jaren hebben gezien, dat kun je niet negeren. Toen hebben we gezegd 'oké, wij willen met DAF in zee en zien of dit verschil in de praktijk ook gehaald wordt."
Chauffeurs
Eigenaar Henk van der Wal van het gelijknamige transportbedrijf: "Toen Wilco en ik in beide cabines hadden gezeten toen wisten we 'ja dit kan natuurlijk niet meer anders dan de XG worden'. De chauffeur leeft praktisch in de wagen, als je dan zo veel extra ruimte en comfort kan bieden is dat geen vraag meer." Luxe stoelen, een eenvoudig verstelbaar stuur, extra ruime bedden en allerlei kleinere handige snufjes maken de wagen bijzonder aangenaam voor de chauffeur. Ook zijn de wagens uitgerust met LED verlichting voor- en achter voor het allerbeste nachtzicht, zeven werklampen voor de beste werkomgeving en alle spiegels zijn vervangen door camera's voor maximale veiligheid van de chauffeur en alle medeweggebruikers (bovendien besparen camera’s 1,4% in brandstofverbruik en resulteert dit in bijna een halvering van het geluid in de cabine!).