Met flinterdunne marges in transport zijn creativiteit en innovatieve kracht nodig voor voldoende winstgevendheid. Van Vlastuin Agro Ede verstaat die kunst als geen ander. Deze specialist in internationaal vervoer van losgestorte agrarische producten (bulk) loopt voorop met technische oplossingen om trailers zo licht mogelijk te maken voor maximaal laadgewicht. DAF speelt in die missie nu een hoofdrol door het lage gewicht van de nieuwste generatie XF. Het leidde tot een order voor 10 DAF XF 450 FT 4x2-trekkers. Die zijn inmiddels geleverd door dealer Van Tilburg Bastianen.
Elke kilogram telt voor Van Vlastuin Agro. Door een hoge mate van automatisering en technische innovaties komt het bedrijf uit op een uitzonderlijk hoge beladingsgraad van wel 92%. Directielid Henk van Vlastuin: “Dat betekent dus veel combinaties die geladen aan een gewicht komen van 40 ton. In de afgelopen tien jaar hebben we onze trailers door technisch vernuft en eigen inzicht tot wel 3.000 kilogram gemiddeld lichter weten te krijgen. Dat maakt in onze tak van transport heel veel uit als het gaat om verdiensten. Honderd kilogram meer lading mee kunnen nemen betekent 700 euro meer opbrengst per truck per jaar. Dus reken maar uit wat dat betekent als je zoals wij met bijna 40 combinaties op de weg zit.”
DAF demo
Bij Van Vlastuin Agro kwam DAF weer op de radar dankzij twee weken rijden met een demo, een XF 450 FT. “Op de weegbrug bleek het eigen gewicht al uitdagend laag, zoals wij dat zeggen. Vervolgens noteerden we nog eens prima verbruikscijfers tijdens het rijden. De truck is zeker niet ontzien. We zijn ermee naar Schotland geweest, volledig beladen door de bergen, en nog kregen we hem qua verbruik niet op de knieën. Dat bleef gunstig. Ik vind dat bewonderingswaardig zeker als je bedenkt dat de XF 450 een relatief bescheiden 10,8-liter motor heeft die zijn maximum koppel (2.300 Nm) al bij 900 toeren per minuut levert en dan een knap zware last moest trekken.”
Totaalplaatje
Inmiddels had het transportbedrijf ook een positieve indruk gekregen van onderhoud. “In onze eigen werkplaats doen we ook werkzaamheden voor derden. Ook voor bedrijven die met de nieuwe DAF’s rijden. De kosten van onderhoud zijn tot nu toe gunstig. Dus samen met een laag gewicht en mooie verbruikscijfers is DAF na een intermezzo van tien jaar weer terug in ons wagenpark. Een truck die kan bijdragen aan onze winstgevendheid en waarin chauffeurs ook graag rijden, met een ruime cabine en een fraai uiterlijk. We schatten in dat het brandstofverbruik nog gunstiger zal worden in de toekomst als de chauffeurs goed de assistentiesystemen weten te benutten.”
Van Vlastuin Agro vervoert met transportcombinaties – kippers en walking floor opleggers – met name (biologische) grondstoffen voor de veevoederbranche en voedingsmiddelensector. Van Vlastuin Agro is GMP-gecertificeerd. Het wagenpark bestaat uit 36 trekkers en 58 opleggers. Er werken 70 chauffeurs bij het bedrijf.