Donderdag 12 september werden er door heel Duitsland aangekondigde controles gehouden door de politie en de Duitse inspectie, de BAG. Op woensdagavond werden er al een groot aantal parkeervakken afgezet door de politie. Iets wat veel kwaad bloed zette bij de chauffeurs want die zijn immers aangewezen op die plekken voor hun verplichte nachtrust.
De controles liepen uiteen van technische controles, controle van de rij- en rusttijden en administratieve controles. Veel aandacht was er ook voor ladingzekering, maar ook voor aslasten en maximale gewichten. Zo werd er een houtauto aangehouden met een gewicht van ruim 55 ton. Dat is maar liefst 15 ton boven de limiet die geldt in Duitsland.
Verder keek de politie streng toe op ladingzekering en daar werden dan ook vele bekeuringen voor uitgedeeld. Dat is een goede zaak, alleen lijkt de Duitse politie wel ernstig door te schieten op dit gebied. Het is soms vrijwel ondoenlijk om het volgens de strenge regels te doen, vooral met ladingen stukgoed of met breekbare waren. Verder waren er afstand controles waarbij de minimale afstand tussen voertuigen gemeten werd en was er een uitvoerige controle van alle documenten. Zo bleek er een autotransporter van buiten Europa zonder geldige papieren illegaal onderweg te zijn.
Verder veel technisch onheil met als belangrijkste probleem de banden. Te weinig profiel, inrijdingen, loslatend loopvlak en meer van dat fraais zorgde er voor dat de bandenboeren een goede dag hadden.
In totaal werden er 535 voertuigen gecontroleerd. Bij meer dan de helft werden overtredingen vastgesteld, en soms waren dat er meerdere per voertuig. In totaal werden maar liefst 22 ritten stopgezet om verschillende redenen. Onjuiste documenten, te weinig rusttijd of een erbarmelijke technische staat van het voertuig waren daar de reden voor. De Duitse politie verschaft geen gegevens over de nationaliteit van de overtreders maar het merendeel was niet voorzien van een Duits kenteken.