Mercedes spreekt van een derde generatie motorblok, dat nu besteld kan worden en dat op z’n vroegst leverbaar wordt in oktober dit jaar. De essentie van de veranderingen is te vinden in de verbrandingskamer, waar de kom in de zuiger, het ontwerp van de injectoren en de parameters die verband houden met de gas/luchtstroming door de cilinderkop, werden aangepakt.
Hogere compressieverhouding
Meest in het ook springend hierbij is een flinke verhoging van de compressieverhouding van 18,3:1 naar 20,3:1. Dus de zuiger komt hoger in de cilinder om het mengsel van diesel en lucht, nog verder samen te drukken. Om dan toch goed brandstof te kunnen injecteren, moest de piekdruk van het inspuitsysteem met 250 bar worden verhoogd. Verder ontwikkelde Mercedes zelf twee nieuwe trubo’s. De ene is bedoeld voor inzet bij lange afstanden en wordt gemonteerd op de motoren die 476 pk leveren. Bij de tweede is meer rekening gehouden met hoge prestaties en hoge motorremvermogens en die wordt gemonteerd op het 530 pk blok van Mercedes.
Oliedrukventiel
Mercedes zegt verder een nieuw oliedrukventiel te hebben ontwikkeld, waarmee de oliedruk in het motorblok onder omstandigheden verlaagd kan worden. Geavanceerde motor-elektronica wordt ingezet om dit ventiel te bedienen. Uiteraard speelt de olietemperatuur hierbij ook een rol. Mercedes zegt dat het een nieuw type dunne olie heeft laten ontwikkelen dat voldoet aan de eisen. Met dunne olie bedoelen we dat de olie meer op water lijkt dan op stroop.
Uitlaatgasnabehandeling
De ingenieurs van Mercedes ontwikkelden ook een compleet nieuwe systeem voor het nabehandelen van het uitlaatgas. Daarin wordt de tegendruk in de uitlaat beter geregeld, zegt Mercedes en wordt de NOx beter omgezet in onschadelijk gas en zou het brandstofverbruik verder dalen.
Sneller schakelen
Zulke verbeteringen komen het best tot hun recht wanneer de transmissie hier perfect op is afgestemd. Dus werd de G281 automaat van het merk ook onder de loupe genomen. De bak schakelt nog wat sneller en Mercedes biedt extra koppel tot 200 Nm trekkracht voor de 450 en 476 pk motoren vanaf de zevende tot de twaalfde versnelling in het standaard rijprogramma. Ook bij lage snelheden zoals manoeuvreren reageert de bak volgens Mercedes beter dan voorheen.
Zuiniger
De fabrikant verwacht dat de varianten van de OM 471 motor die minder vermogen leveren., tot vier procent zuiniger zullen zijn dan de huidige versie, en dat de sterkste motoren tot 3,5 procent zuiniger zullen zijn.