Er wordt achter de schermen druk gewerkt aan allerlei regelingen om vervoerders wat meer lucht te geven in deze barre tijden van crisis. Ook de VERN is druk met de gang van zaken rondom de Corona Crisis. Wij spraken voorzitter Klaas de Waardt die vanuit zijn zelfgekozen quarantaine druk bezig is met de gevolgen van de crisis.
,,Deze crisis slaat er ongekend hard in. In de 52 jaar dat ik nu bezig ben in het transport heb ik nog nooit zo’n heftige crisis meegemaakt’’ aldus De Waardt. Hij spreek van een ongekend bloedbad als de gevolgen straks duidelijk worden. ,,We zien nu al de gevolgen in de bloemensector, maar bijvoorbeeld ook in de aardappelen. Alles ligt stil, en doordat de horeca geen patat bakt ligt er een voorraad van 1 miljoen ton onverkochte aardappelen. Die hoeven dus ook niet vervoerd te worden. Verder staan meubelvervoer, confectie en het vervoer van alles wat je niet dagelijks nodig hebt momenteel op een laag pitje. Zo zie je dat het transport aan alle kanten de gevolgen ondervindt van deze crisis’’. Andere sectoren hebben het juist extra druk, zoals in de levensmiddelen maar De Waardt verwacht dat daar na het hamsteren de situatie weer terug zal gaan naar normaal.
Kleine bedrijven krijgen het moeilijk
Voor vervoerders zorgt dit voor ongekende problemen. De Waardt verwacht vooral bij de kleinere bedrijven, zeg tussen de tien en vijftig trucks de grootste impact: ,,De kleinste bedrijven en eigen rijders hebben minder vaste lasten. Een eigen rijder die stil staat heeft alleen zijn gezin te onderhouden en de vaste maandlasten van de truck. Als je twintig man in dienst hebt dan gaat de loonbetaling wel gewoon door, net als de verplichte premies, de belastingen en noem maar op. Daarbij komen dan nog de vaste kosten van materieel, panden en installaties. Wij verwachten daar echt grote klappen als gevolg van deze crisis’’. Toch hakt de crisis er ook bij de eigenrijders hard in. Deze groep wordt door de grotere vervoerders gezien als ‘flexibele schil’ en die staan in deze tijden als eerste aan de kant.
Praktische regelingen
De Waardt zit namens de VERN samen met TLN, EvoFenedex, VNO-NCW, MKB, de ECT en de bonden in een overleg wat nauwe banden heeft met de ministeries in Den Haag. Er wordt vooral gewerkt aan praktische regelingen zoals de tijdelijke verruiming van de rijtijdenwet om aan de vraag van de supermarktketens te voldoen. Een regeling die overigens binnenkort wordt afgebouwd omdat de noodzaak er niet meer is. Achter de schermen wordt er echter aan nieuwe regelingen gewerkt. De Waardt: ,,Ik zit ook in het bestuur van de NIWO die over de vergunningen gaat in Nederland. Eén van de dingen die inmiddels in werking zijn getreden is de coulanceregeling met betrekking tot de kredietwaardigheid en de vakbekwaamheid. Die worden iedere vijf jaar gecontroleerd waarbij vergunninghouders in het wegtransport moeten aantonen dat ze kredietwaardig zijn. Dat wordt nu in verband met de crisis uitgesteld Waardoor bedrijven hun transportvergunning gewoon behouden. Verder zijn we ook bezig om de verlenging van rijbewijzen, ADR certificaten en de Code95 uit te stellen tot nader orde. Organisaties als het CBR werken helemaal niet dus een Code95 verlengen kan momenteel niet. Om te voorkomen dat er chauffeurs straks buiten hun schuld niet meer vakbekwaam zijn werken we nu aan een regeling’’.
Leasecontracten
Naast de hulp die de overheid aanbied aan bedrijven en kleine zelfstandigen doet De Waardt ook een beroep op financiële instellingen en leasebedrijven. ,,Ons verzoek is om flexibel om te gaan met leasecontracten, onderhoudscontracten en dergelijke. Je kunt als bedrijf nu heel agressief je geld willen innen, maar als dat betekent dat transporteurs of eigen rijders daardoor failliet gaan dan sta je alsnog met lege handen. Het is veel verstandiger om in overleg bijvoorbeeld een leasetermijn een paar maanden te verlengen om het gat op te vullen. Ook daarvoor zijn we in onderhandeling met een aantal partijen op dit moment.’’
Handhaving op 1,5 meter
Verder wordt er ook in de DC’s, op de terminals en onderweg toegezien op handhaving van de maatregels. Zo wordt er bij de containerterminals actief gecontroleerd op handhaving van de 1,5 meter ruimte en wordt er toegezien op hygiëne. ,,De meeste chauffeurs zien het belang er van in en zij respecteren dit ook. Sommigen zijn wat hardleers en die hebben extra toezicht nodig. Vorige week werd René Lindeman, handhaver namens de VERN bij ECT door twee Litouwers in het gezicht gespuugd omdat ze zich verzetten tegen de regels. Die heren mochten vervolgens hun Cargo Card inleveren. Zij komen in Rotterdam nergens meer een terminal op met hun truck’’. Gelukkig was dat een incident en De Waardt vertrouwt op de professionaliteit van chauffeurs om goed om te gaan met de maatregels. ,,Chauffeurs kunnen er zelf veel aan doen door afstand te houden en elkaar er op aan te spreken. Wie op weerstand stuit kan dat altijd melden bij de terminals en die zullen dan gepaste maatregels treffen.’’ Overigens is minister Cora van Nieuwenhuizen door VERN uitgenodigd om zelf te zien wat er gebeurt op de terminals.
Misstanden? Meld het VERN
Als een bedrijf zich niet houdt aan de regels met betrekking tot hygiëne of de 1,5 meter afstand dan kan dat gemeld worden door chauffeurs. Dat geldt ook als chauffeurs niet goed behandeld worden. Zo’n bedrijf kan dan een waarschuwing krijgen van het ministerie waarna sluiting van het hele bedrijf het gevolg kan zijn. Of dat nou een groot of een klein bedrijf betreft maakt daarbij niet uit. Het is duidelijk, deze crisis is er één die we met ons allen door moeten en daarvoor moeten ego’s soms even een stapje opzij doen. Misstanden melden kan via email: info@vern-nl.nl
Iep van der Meer