Vervoer op Duitsland wordt flink duurder

Nieuws
24-04-2018 | Door Tim de Jong

Op 1 juli aanstaande wordt de tolplicht voor vrachtwagens op alle Duitse provinciale wegen ingevoerd.  Daardoor zal het transport op Duitse bestemmingen flink duurder worden. In sommige gevallen pakt dit ook nadelig uit voor transitverkeer.

Denk voorbeeld aan duurder wordend transitvervoer via de B 213 vanaf Zwartewater bij Emmen, naar Cloppenburg, de oprit van de Duitse A1. Die route wordt al sinds mensenheugenis door veel Nederlandse vervoerders gebruikt die naar Scandianvië rijden en vooral sinds in 2005 het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens werd ingevoerd.

Tot nu toe haalde Duitsland zo'n 4,5 miljard euro binnen aan tol enkel en alleen van trucks. Door de nieuwe regels zal dit bedrag naar schatting van de Duitse overheid oplopen tot 7,2 miljard euro per jaar. Hierbij valt op, dat er buitengewoon veel buitenlandse trucks op de Duitse wegen rijden. Verreweg de meest vertegenwoordigde nationaliteit zijn Polen, gevolgd door Tsjechen en Roemenen.

De Duitsers zetten nu enkele wetten om die verband houden met vrachtwagentol. Daarbij komt er een nieuwe staffel, waarbij de uitstoot van trucks als leidraad geldt. Hierin wordt hoogstwaarschijnlijk meegenomen dat elektrisch aangedreven vrijgesteld zijn van de maut. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
13-02-2017
tolbord-2.jpg

Duitsland: tol op alle Bundesstrassen

In Duitsland mag vanaf medio 2018 ook tol voor vrachtwagens worden geheven op het onderliggende wegennet en dan met…
Nieuws
15-02-2017
mautschild_aufbauLR.jpg

'Vervoerders betalen 200 miljoen extra aan tol'

Nederlandse transporteurs waren in onze buurlanden vorig jaar ruim 200 miljoen euro extra kwijt aan tol-…
Nieuws
13-05-2016
maut.jpg

Maut op alle Bundesstrassen

Vanaf 2018 wordt op alle Bundesstrassen in Duitsland maut geheven. Dat zal dan ook gebeuren op de bekende B213 van Zwartemeer…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.