Vervoer op Duitsland wordt flink duurder

Nieuws
24-04-2018 | Door Tim de Jong

Op 1 juli aanstaande wordt de tolplicht voor vrachtwagens op alle Duitse provinciale wegen ingevoerd.  Daardoor zal het transport op Duitse bestemmingen flink duurder worden. In sommige gevallen pakt dit ook nadelig uit voor transitverkeer.

Denk voorbeeld aan duurder wordend transitvervoer via de B 213 vanaf Zwartewater bij Emmen, naar Cloppenburg, de oprit van de Duitse A1. Die route wordt al sinds mensenheugenis door veel Nederlandse vervoerders gebruikt die naar Scandianvië rijden en vooral sinds in 2005 het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens werd ingevoerd.

Tot nu toe haalde Duitsland zo'n 4,5 miljard euro binnen aan tol enkel en alleen van trucks. Door de nieuwe regels zal dit bedrag naar schatting van de Duitse overheid oplopen tot 7,2 miljard euro per jaar. Hierbij valt op, dat er buitengewoon veel buitenlandse trucks op de Duitse wegen rijden. Verreweg de meest vertegenwoordigde nationaliteit zijn Polen, gevolgd door Tsjechen en Roemenen.

De Duitsers zetten nu enkele wetten om die verband houden met vrachtwagentol. Daarbij komt er een nieuwe staffel, waarbij de uitstoot van trucks als leidraad geldt. Hierin wordt hoogstwaarschijnlijk meegenomen dat elektrisch aangedreven vrijgesteld zijn van de maut. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
22-05-2025
Van der Wielen Iveco S-Way (11)-1400

Oude liefde roest niet!

Klaas van der Wielen uit het Groningse Doezum begon zijn carrière als chauffeur ooit op een Fiat truck, waarna er meerdere Iveco…
Nieuws
21-05-2025
Volvo FH Oldskool_zijkant_Teun op kraan

Nieuwe Volvo trucks voor Van Sambeek

Van Sambeek Transport uit Escharen heeft opnieuw geïnvesteerd in nieuwe Volvo FH-trucks: een bijzondere Volvo FH oldskool…
Nieuws
21-05-2025
Jan Wijnsma Scania 660S

Scania 660S Highline voor Jan Wijnsma

Jan Wijnsma Containertransport uit het Friese Metslawier heeft zijn langdurige wens vandaag zien uitkomen met de…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.