Vervoer op Duitsland wordt flink duurder

Nieuws
24-04-2018 | Door Tim de Jong

Op 1 juli aanstaande wordt de tolplicht voor vrachtwagens op alle Duitse provinciale wegen ingevoerd.  Daardoor zal het transport op Duitse bestemmingen flink duurder worden. In sommige gevallen pakt dit ook nadelig uit voor transitverkeer.

Denk voorbeeld aan duurder wordend transitvervoer via de B 213 vanaf Zwartewater bij Emmen, naar Cloppenburg, de oprit van de Duitse A1. Die route wordt al sinds mensenheugenis door veel Nederlandse vervoerders gebruikt die naar Scandianvië rijden en vooral sinds in 2005 het Duitse tolsysteem voor vrachtwagens werd ingevoerd.

Tot nu toe haalde Duitsland zo'n 4,5 miljard euro binnen aan tol enkel en alleen van trucks. Door de nieuwe regels zal dit bedrag naar schatting van de Duitse overheid oplopen tot 7,2 miljard euro per jaar. Hierbij valt op, dat er buitengewoon veel buitenlandse trucks op de Duitse wegen rijden. Verreweg de meest vertegenwoordigde nationaliteit zijn Polen, gevolgd door Tsjechen en Roemenen.

De Duitsers zetten nu enkele wetten om die verband houden met vrachtwagentol. Daarbij komt er een nieuwe staffel, waarbij de uitstoot van trucks als leidraad geldt. Hierin wordt hoogstwaarschijnlijk meegenomen dat elektrisch aangedreven vrijgesteld zijn van de maut. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
30-06-2025
Scania test truck

Scania test autonoom en camera's

Scania liet in 2021 camera's zien die onder de zijruiten bevestigd waren tijdens een introductie in Zweden. Daarna hebben…
Nieuws
30-06-2025
gwm_g1050_hybrydowy_ciagnik_6

Chinese krachtpatser met 1050 pk

De Chinezen blijven ons verbazen. Eerst kwam Shacman met een Actros kloon met 840 pk en nu komt Great Wall Motors met…
Nieuws
30-06-2025
USA (960 x 743)

Begrenzer voor trucks in Amerika van de baan

Dankzij een nieuw pakket maatregelen gaat de invoering van de begrenzer niet door.
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.