Vier-assige V8-en voor Van Groningen

Nieuws
12-11-2019 | Door Tim de Jong

Van Groningen Nieuw-Vennep BV kreeg onlangs twee compleet uitgevoerde Scania R580 8x2 trucks met een hoge cabine afgeleverd. Het is voor het eerst in het ruim 50-jarige bestaan van de IJzer- en Metaalhandel en tevens onderaannemer in de sloop, dat het bedrijf nieuwe Scania’s koopt.

“Maar als we het dan doen, doen we het goed”, vertelt directeur William van Groningen over de aanschaf van beide 580 pk sterke trucks met de veel geprezen Scania V8-motor. “Ik geloof niet dat we ook maar één vinkje hebben overgeslagen op de bestellijst.” Om er vervolgens direct aan toe te voegen dat hij persoonlijk ‘helemaal niets met vachtauto’s heeft’. “Ik vind het mooi om naar te kijken. Maar verder? Als ze maar niet stilvallen en de logistiek in de war gooien. Dat moeten de nieuwe Scania’s bij ons gaan bewijzen. Wij hebben nu 14 trucks. Dat is niet uit weelde maar omdat wij onafhankelijk willen zijn van anderen. Onze core business is de handel in metalen. Dat gaat altijd door. Maar we breken ook af en slopen. In dat werk moet je ervan op aan kunnen dat je wat je afbreekt ook snel weg krijgt. Dat gaat het beste met je eigen vloot.”

Al zegt hij dan geen liefhebber te zijn, Van Groningen weet wel precies waarom hij iets koopt. “Ons soort transport is met zijn open containerbakken zo’n beetje het minst gestroomlijnd van alle branches. Daarbij zijn wij altijd tot de max geladen. Dan is de stap naar zware motoren ook niet zo groot meer. Dat verklaart deze 580-ers. Zeker met een aanhanger erachter zitten wij echt continu op 50 ton. Dan is 580 pk naar verhouding niet eens zoveel.”

Negen tons voorassen 

Van Groningen rijdt graag met een 8x2 vier-asser met een haakarm. “Bij ons is belangrijk dat we achterop veel kunnen hebben. Ik heb voor 9 tons voorassen gekozen maar vanwege de slaapcabine kun je dat toch nooit helemaal benutten. Vandaar dat we kiezen voor een triplestel met de middelste as aangedreven en een hefbare achterste as met dubbellucht. Dat geeft ook de beste resultaten als je jarenlang zware containerbakken met schroot en puin op- en afzet. De voorste as van de triple is behalve hefbaar ook gestuurd. Wij hebben vroeger ook wel 8x4 gereden omdat wij zo dachten afbrekende steekassen te voorkomen door een betere verdeling van de tractie. Maar verder had het geen toegevoegde waarde dus dat doen we niet meer. Dit is wendbaarder.”

Ook de veiligheid is belangrijk bij Van Groningen. “Ik bestel onze trucks altijd met extra lampen naar achteren en langs de zijkanten. In combinatie met drie camera’s heeft de chauffeur dan altijd goed zicht. En uiteraard zit er een retarder op.” De zeer compleet uitgevoerde, in speciale lak gespoten trucks van Van Groningen zijn al jaren het visitekaartje van het bedrijf.  “Dat wij van elke auto iets bijzonders maken, heeft gedeeltelijk zijn oorsprong dat onze chauffeurs daar een zekere mate van inspraak bij hebben. Dat is ook de reden waarom we nu Scania’s kopen: twee van mijn jongens wilde heel graag een achtcilinder. Dan heb je drie keuzes: een Scania, een Scania óf een Scania!”

 

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
03-01-2019
forestry.jpg

Scania: Een halve eeuw V8 motoren

Scania viert dit jaar het vijftig jarige bestaan van de V8 motoren. De eerste Scania V8 ooit was een LBT140, een truck…
Nieuws
14-01-2024
Hoitink Scania Torpedo (1)

Scania Torpedo Longline voor Hoitink

Van der Heijden Truckstyling heeft een unieke Scania Torpedo Longline aangepakt voor Walter Hoitink. Zo werd de truck…
Nieuws
15-08-2024
Heftruck3 (960 x 640)

Scania bij Heftruck Centrale: geen toeval meer

Een bewuste keuze: de Scania V8 van de Heftruck Centrale
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.