Begin oktober nam Ouwehand Visverwerking uit Katwijk aan Zee vier nieuwe Mercedes-Benz bakwagens in ontvangst. Mercedes-Benz Dealer Bedrijven overhandigde de sleutels van de nieuwe trucks waarmee de visverwerker de vloot sterk moderniseert. De bakwagens die werden ingeruild zijn inmiddels tien jaar oud.
De vier Actros bakwagens van de nieuwste generatie vervangen de Actros trucks die in 2010 werden aangeschaft en inmiddels een miljoen kilometer hebben gereden. De 25 tons bakwagens met 265 kW / 360 pk motor zijn volledig luchtgeveerd en voorzien van een naloopas. Directeur Anton van der Plas heeft hoge verwachtingen van de nieuwe trucks: “Als je bedenkt dat Mercedes sinds 2010 gemiddeld iedere twee jaar nieuwe technieken en innovaties heeft geïntroduceerd die steeds enkele procenten brandstof- en CO2-besparing tot gevolg hadden, is het niet ondenkbaar dat wij hele grote stappen gaan maken. Het reduceren van het brandstofverbruik gaat niet alleen om kostenbesparing, maar vooral ook om duurzaamheid. Als visverwerker halen we ons product uit de natuur. Daar voelen wij ons verantwoordelijk voor”. De Actros bakwagens zijn onder meer uitgerust met de nieuwe anticiperende cruisecontrol Predictive Powertrain Control. Met een verzwaarde vooras neemt Ouwehand Visverwerking geen risico als het gaat om de aslasten. Op het bakwagenchassis is een moderne opbouw gemonteerd die in de toekomst op een ander chassis over te zetten is.
Veilige distributie-inzet
Met de Actros bakwagens distribueert Ouwehand Visverwerking de vis naar winklels in heel Nederland. Naar verwachting rijden de trucks gemiddeld 100.000 kilometer per jaar. Gedurende de inzet kunnen de chauffeurs vertrouwen op verschillende actieve en passieve veiligheidssystemen. Standaard is de Actros uitgerust met onder meer Active Brake Assist 5 en de MirrorCam die de conventionele zijspiegels vervangt. “Op het gebied van veiligheid maakt Mercedes-Benz absoluut het verschil”, meent Van der Plas. “We leggen de lat echt hoog qua veiligheid voor zowel onze chauffeurs als medeweggebruikers. Daar passen deze systemen perfect bij. De afstandsregeling op de trucks helpt onze chauffeurs in het drukker wordende verkeer de veiligheid te waarborgen”. De dealer rustte de bakwagens nog verder uit met het Corner Eye systeem en versterkte het chassis aan de achterzijde om beschadigingen van aanrijdende heftrucks en pompwagens te voorkomen.
Twintig stops
Gedurende de dag loopt, afhankelijk van de route, het aantal stops voor de chauffeurs op tot vijftien en soms wel twintig stuks. Daarom adviseerde de dealer de StreamSpace cabine met motortunnel die een lagere instap heeft. De Actros is uitgerust met slaapcabine om incidenteel ook in te kunnen overnachten. Over het algemeen zijn de chauffeurs van Ouwehand Visverwerking binnen een dag ‘uit en thuis’.
Ouwehand Visverwerking
De gevestigde naam Ouwehand Visverwerking opereert sinds 2009 onder de vlag van Parlevliet & Van der Plas. Met een moderne vloot met onder meer vriestrawlers is Parlevliet & Van der Plas een mondiaal opererende speler van formaat. Een duurzame en verantwoorde visvangst speelt een grote rol binnen de hele organisatie. Ouwehand Visverwerking produceert maatjesharing én gemarineerde, gebakken en gerookte visproducten. Al deze producten hebben het MSC- of ASC-keurmerk waarmee onderschreven wordt dat de vis op een verantwoorde wijze is gevangen. Voor de distributie van de vis vertrouwt men op een 100 procent Mercedes-Benz truckwagenpark dat uit een Atego, Antos en vier nieuwe Actros bakwagens bestaat.