Voor Verwaal Transport uit het Zuid-Hollandse Stolwijk is MAN een vanzelfsprekendheid. Bijna alle trucks uit de vloot zijn van dit merk. Logisch dus dat bij de keuze voor vier nieuwe vrachtwagens, MAN-dealer Van Leeuwen Truckservice wederom maatwerk mocht leveren.
Op zaterdagochtend staat een lange rij van schoongewassen MAN-trucks opgesteld bij Verwaal Transport in Stolwijk. Recentelijk zijn hier twee nieuwe TGX-modellen van de nieuwste generatie aan toegevoegd, uitgevoerd in de nieuwe huisstijl van dit familiebedrijf. Verder nam Verwaal twee autokranen op in de vloot waarvan er een is uitgerust met een 95 tonmeter kraan en de andere met een kraan van 40 tonmeter. Het exemplaar met de 95 tonmeter kraan heeft een 8x2-6 chassis en is dus bijzonder wendbaar. De MAN met de 40 tonmeter kraan heeft een 8x4 triple-chassis. De levering onderstreept de veelzijdigheid van het aanbod dat MAN te bieden heeft.
Glasplaten
De kraanauto’s van Verwaal Transport worden ingezet voor het plaatsen van glasplaten bij nieuwbouwprojecten. “Daarbij is er ook sprake van hoogbouw, dus hadden we een wendbare truck nodig die een sterke kraan heeft die op relatief grote afstand van waar hij staat, glasplaten kan plaatsen”, legt directeur Arie Noordergraaf uit.
Altijd MAN
Verwaal Transport is een familiebedrijf dat al sinds 1922 bestaat. Met Jan en Lia Noordergraaf-Verwaal vormde Noordergraaf decennialang de directie. De nadruk ligt bij dit bedrijf op open en exceptioneel vervoer van bouwmaterialen, tanks en silo’s. Verwaal is ook gespecialiseerd in het vervoeren van delen voor de infrastructuur, alsmede in het vervoer van baggermaterialen.
De trucks worden standaard gekocht bij Van Leeuwen Truckservice. “Onze eerste MAN was een 361 bakwagen. Dat moet begin jaren tachtig zijn geweest”, zegt Noordergraaf. Hij bleef vanwege de service en de relatie met de dealer het merk altijd trouw. “De nieuwe TGX is weer een echte MAN geworden. Ten opzichte van de vorige is alles anders, maar toch ook weer niet. Duidelijk moderner, maar toch herkenbaar als een echte MAN”, aldus Noordergraaf. “Dit was ook het uitgangspunt toen we opdracht gaven voor een nieuw bedrijfslogo. Dat is ook onmiskenbaar Verwaal geworden. Met de nieuwe MAN TGX, ons nieuwe logo en natuurlijk omdat ik aan de vooravond van mijn pensioen sta, start voor Verwaal Transport een nieuw tijdperk.”
Afstempelen
Werken met een grote kraan vereist stabiliteit. Om die reden kan MAN een stempel aan de voorkant van de cabine leveren. “Die vereisen versterkingen aan het chassis, een klusje dat MAN volledig is toevertrouwd”, aldus Noordergraaf. Verwaal Transport beschikt over een eigen werkplaats, die nauw samenwerkt met Van Leeuwen Truckservice.