Vier opvallende Paarse Volvo FH trucks versterken de vloot van Paro in Amsterdam.
PARO, dienstverlener in afvalinzameling en recycling, heeft bij Volvo Amsterdam vier Volvo FH 6x2 Euro 6 trucks aangeschaft. Het gaat om twee trekkers met drie-assige kipperoplegger voor puinrecycling en twee bakwagens met 10-tons vooras, haakarm en aanhanger voor afvaltransport.
Het opvallend gespoten paarse wagenpark van PARO staat geheel in dienst van het inzamelen van bouwgerelateerd afval, het distribueren van herbruikbare deelstromen naar eindverwerkers en het leveren van secundaire bouwgrondstoffen. Voorbeelden zijn hout, ijzer, papier, plastics en beton- en menggranulaten in diverse gradaties. “De kippers rijden in de regio groot-Amsterdam, de combinaties worden landelijk ingezet”, zo beschrijft bedrijfsleider Jan Koetsier het werkgebied van PARO.
Milieu en brandstofefficiency
Voor de uitbreiding van het wagenpark klopte PARO met een duidelijk pakket van eisen aan bij Volvo Amsterdam. Een laag eigen voertuiggewicht was een belangrijke eis. “We rijden veel zwaar puin en dan zijn stalen kieptrailers duurzamer dan aluminium of kunststof trailers”, vertelt Koetsier. “De 10-tons vooras op de bakwagens verhoogt het laadvermogen voor het containertransport.” Ook lag de nadruk op milieuvriendelijkheid en brandstofefficiency.
Volvo maakte een aanbieding voor vier Volvo FH 420 pk Globetrotters met hydraulisch gestuurde voorloopas en I-Shift automatisch schakelende versnellingsbak. De kieptrailers en aanhangers werden gebouwd door GS Meppel, het haakarmsysteem is van HIAB. PARO had de wens om, naast de aanschaf, volledig ontzorgd te worden door de dealer. Om die reden werd er een uitgebreid reparatie- en onderhoudscontract afgesloten, het zogenaamde Volvo Gold Contract met connectiviteit. Daardoor kan de dealer altijd meekijken naar de staat van onderhoud en slijtage van de trucks. Koetsier: “Met dit onderhoudscontract dekken we ons, tegen een vast bedrag, in tegen uitval. We besteden het onderhoud compleet uit aan de partij die er het meeste verstand van heeft en hebben er zelf geen omkijken meer naar.”
PARO begon in 2004 als inzamelaar van afvalstoffen en is door de jaren heen gegroeid naar een duurzame afvaldienstverlener en producent van secundaire bouwstoffen. Via een uitgekiend sorteerproces wordt bouw- en sloopafval verwerkt tot grondstoffen die volledig geschikt zijn voor hergebruik of energieopwekking. Gemengd puin en betonpuin wordt gerecycled tot secundaire bouwstoffen die worden toegepast in de wegenbouw en betonindustrie.