Nieuws
09-11-2023 | Door Iep van der Meer

Een bijzondere mijlpaal voor Boonstra Transport. Het Friese familiebedrijf voegt de vierhonderdste Scania aan het wagenpark toe. De 420R 4x2 is onderdeel van een totaalorder van 33 stuks. Het brandstofverbruik van de nieuwe Scania Super was voor commercieel directeur Willem Boonstra de voornaamste reden om uit te breiden met een groot aantal nieuwe Scania trucks. “Wij meten acht tot tien procent brandstofbesparing ten opzichte van de vorige generatie.”

De basis van Boonstra Transport, gevestigd in Haulerwijk, werd in 1928 gelegd door Feike Boonstra. Inmiddels is het no-nonsense familiebedrijf in handen van de derde generatie en de volgende staat al te popelen om het over te nemen. Begin jaren vijftig werden de eerste Scania vrachtwagens in gebruik genomen en dat nu de vierhonderdste verwelkomd wordt, is volgens Boonstra niet toevallig. “In aanschaf is het niet het goedkoopste merk, maar dankzij het brandstofverbruik is de TCO onderaan de streep beter dan andere merken in onze vloot.”

Tien procent brandstofbesparing

Boonstra Transport plaatste een order van 33 Next Generation Scania trucks, waarvan er inmiddels 18 zijn geleverd door Scania Groningen. Alle 4x2 trekkers en 6x2 chassis zijn voorzien van de zuinige Super 13-liter motor, waarmee de logistieke dienstverlener niet alleen een brandstofbesparing van acht tot tien procent realiseert, maar ook de CO2-uitstoot aanzienlijk reduceert. Boonstra, die het bedrijf samen met zijn broer Feike en neef Feike Boonstra runt, legt uit dat zijn bedrijf duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan. Er wordt alles aan gedaan om de CO2-voetafdruk te verlagen. “We besteden voortdurend aandacht aan het behalen van een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik door een zuinige en defensieve rijstijl te stimuleren. We hebben zelfs een chauffeurscoach in dienst die onze medewerkers hierbij ondersteunt.”

Geliefd merk

De R-cabines zijn, net als alle voertuigen uit het 105 eenheden tellende wagenpark, van alle gemakken voorzien. Boonstra vertelt dat nieuwe trucks standaard met lederen bekleding, standkachel, standairco, magnetron en 27MC worden uitgerust. “De chauffeurs brengen meer tijd in hun auto door dan in hun eigen huis. Dat is de reden dat we nooit voor de goedkoopste uitrusting gaan.” Dat het Zweedse merk zeer geliefd is onder de chauffeurs is een andere reden dat Boonstra Transport een echt Scania bolwerk is. “Bijna allemaal geven ze de voorkeur aan Scania.”

Topsport in transport

Boonstra Transport, dat in 1928 de eerste vrachtwagen kocht, is actief in het vervoeren van pluimvee, containers, sierteelt en ‘normale’ ladingen. Om de logistieke processen optimaal te laten verlopen, wordt gebruik gemaakt van een modern wagenpark waarvan ruim tachtig procent uit Scania bestaat. De transporteur is gevestigd op een 3,5 hectare groot terrein met 7.500 vierkante meter opslagruimte en bouwde in 2019 een nieuwe hypermoderne werkplaats, die tevens is voorzien van een wasplaats. Met de kreet ‘Topsport in transport’ wil Boonstra Transport laten zien dat het haar klanten volledig kan ontzorgen.

Hier onder twee oude Scania 110 Super trucks van Boonstra Transport. Foto: Johan Boonstra

Gerelateerde nieuwsberichten

Nieuws
28-11-2023
Scania Longline (3)

Chauffeur gevraagd voor Scania Longline

Het Zweedse JLN Trucking zoekt een chauffeur voor deze Scania Longline. De stoere Scania V8 is voorzien van een…
Nieuws
29-11-2023
De Vries Hallum

120e Scania voor De Vries Hallum

Onlangs werd door Scania dealer Rinsma in Berlikum de 120e nieuw gekochte Scania truck afgeleverd bij familiebedrijf De…
Nieuws
24-12-2023
scania_t113h_osmioosobowa_12

De Scania 'bus' van ASG in Zweden

De Scania 113 H torpedo met dubbele cabine die je hier ziet is geen truck maar een bus. Dankzij het feit dat er acht…
BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.