Vijf Actros trekkers voor Anton Raamsman

Nieuws
10-11-2020 | Door Iep van der Meer

Anton Raamsman Int. Transport uit Haarle heeft geïnvesteerd in vijf nieuwe Mercedes-Benz Actros trekkers. Daarmee koos het bedrijf volgens de dealer voor trucks met een laag eigen gewicht en een gunstig brandstofverbruik.

Anton Raamsman Int. Transport Haarle B.V. is gespecialiseerd in de distibutie van bouwmaterialen, losgestorte materialen, grondstoffen voor betonfabrieken en materialen voor weg- en waterbouw. Voor verschillende transporttaken schafte men de afgelopen periode vijf Mercedes-Benz Actros trucks aan. Voor het kipperwerk in Nederland en Duitsland werden twee Actros 1846 LS trekkers geleverd. Al snel volgden twee 1848 LS trekkers die een vaste combinatie vormen met een vierassige, lichtgewicht KWB stenenoplegger met verrijdbare kraan.  Afgelopen week werd de laatste Actros 1848 LS trekker door Baan Trucks afgeleverd voor de inzet in het nationale kipperwerk. In tegenstelling tot de eerste vier Mercedes-Benz trucks met een GigaSpace cabine, is deze Actros uitgevoerd met een BigSpace cabine. De verschillende versies zijn afgestemd op de inzet waarbij veel aandacht uitging naar het lage eigen gewicht, voldoende trekkracht, hoge laadcapaciteit en een gunstig brandstofverbruik. De logistiek dienstverlener maakt zich sterk voor efficiënt transport binnen de wettelijke grenzen. Marcel Raamsman: “Onze ervaring leert dat de trucks van Mercedes-Benz betere verbruikscijfers laten zien dan hun concurrenten. Maar wij streven ook naar een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Dankzij deze lichtgewicht trekkers en opleggers, maken we daar weer stappen in.”

Veilige techniek

Voor Anton Raamsman zijn de vijf nieuwe Actros trekkers de eerste spiegelloze trucks in het wagenpark. Naast de MirrorCam hebben de trucks nog veel meer moderne techniek aan boord. Bij het vervoer van zwaardere ladingen biedt de Servotwin-besturing uitkomst. Deze elektro-hydraulische stuurbekrachtiging zorgt volgens Mercedes voor een soepel stuurgedrag, ook bij langzaam rijden, met een zware lading en op moeilijk begaanbaar terrein. Voor extra veiligheid werd de standaardveiligheid van de Actros verder uitgebreid met het Safety-pakket met onder meer Active Drive Assist, bestuurdersairbag en automatische afstandsregeling met stop-and-go. Specifiek voor deze inzet investeerde Anton Raamsman in een aslastmeetinrichting en bandenspanningsmeter zodat ruim aan alle veiligheidseisen en wettelijke verplichtingen wordt voldaan.

Grootste cabine

Alle vijf nieuwe Actros trucks werden geleverd met de Multimedia Cockpit Interactive met twee grote kleurendisplays waarvan één met touchscreen bediening. Deze is uitgerust met speciale trucknavigatie en de Mercedes-Benz Truck App Portal. Omdat de chauffeurs meestal een week van huis zijn, heeft Raamsman bewust gekozen voor de grootste cabinevarianten van de Actros.  De Actros trucks zijn verder nog voorzien van een koelkast en magnetron zodat de chauffeurs onderweg volledig zelfvoorzienend zijn, wat handig is in tijden van corona.