Vijf Scania V8 trucks voor Patrick van den Hoeven

Nieuws
17-06-2022 | Door Iep van der Meer

Patrick van den Hoeven uit Woerden kocht vijf nieuwe Scania’s met een 530 pk sterke V8 motor. Het bijzondere daarbij is dat zijn chauffeurs allemaal zelf een configuratie mochten kiezen. Op twee voorwaarden na: het moest passen bij het werk én geen van de vijf dikke Scania’s mocht hetzelfde zijn.

Dat de nieuwe Scania's allemaal voorzien zijn van een V8 motor zal niemand verbazen. Patrick is een groot liefhebber van deze techniek: “De laatste 10 jaar rijden wij niet anders. In mijn jeugd zag ik hier Peter Kempen door het dorp gaan met een dikke V8. (dat was toen nog Zegveld.) Toen al dacht ik ‘dat wil ik later ook’.” De beslissing om vijf nieuwe trucks aan te schaffen komt niet door uitbreiding van het bedrijf of omdat zijn vorige trucks versleten waren. Patrick: “Normaal gesproken rijden wij tussen de 125 en 160 duizend kilometer per jaar en wil ik rond één miljoen kilometer met een trekker doen. Maar de markt voor gebruikte trucks is momenteel zo overspannen, dat ik het niet kon laten om ze voor goed geld te verkopen. Sommige van die trucks hadden net twee ton op de klok.”

Tijdreizen, maar dan achteruit

Dat hij zijn trucks verkocht wil niet zeggen dat hij zonder vervoer zat. Patrick had namelijk nog wel wat in de schuur staan. “Om te beginnen heb ik al 12 rijdende Scania’s met een V8 motor als verzameling. Ik heb er één van elke generatie. Zeg maar dat het Scania V8 museum bij mij op het erf staat. Daarnaast is er ter ere van ons 30-jarig bestaan ook nog een nagelnieuwe 770 pk V8 in een torpedo uitvoering! Dus eigenlijk heb ik zes nieuwe trucks gekocht. Mijn auto’s leveren mij niet alleen in transport maar ook in de handel geld op. Soms kan ik er een verkopen waarmee de investering in een Scania V8 ook dan zijn waarde toont. Ik moet wel zeggen dat ik deze stap alleen kon doen omdat mijn mannen bereid waren om tijdelijk even een stapje terug te doen. Want dat is wel zo: als je vanuit een 580pk Scania van de laatste generatie weer terug op een 4 serie stapt, weet je wel waarom de nieuwe auto ‘Next Generation’ heet. Sommige trucks moeten we zelfs weer met de hand schakelen. Dat is een soort tijdreizen, maar dan achteruit.”

Youngtimers

Voor de chauffeurs was het soms even slikken dat ze ineens op een youngtimer moesten rijden. Daar stond echter tegenover dat ze voor de nieuwe trucks zelf hun voorkeuren mochten aangeven. “Het enige dat ik als eis stelde, is dat het een 530 pk moest zijn en dat hij bij het werk zou passen. Dus rijdt er bij ons straks een 530S als 4x2 met een highline cabine, een 530S als 6x2 met een gestuurde en hefbare naloopas en een normaal dak, een R530 als 4x2 met een highline cabine, een R530 als 6x2 met een dubbellucht sleepas en een normale cabinehoogte en spoilers en een R530 als 6x2 met een voorloopas en normale cabinehoogte zonder spoilers.”

Gespoten wielen

Dat twee van de vijf trucks als 4x2 rijden, komt omdat Patrick ook veel in Duitsland zit. “Daar heb je vanwege de gewichten toch niets aan drie assen. Tegelijkertijd hebben die chauffeurs voor de hoogste cabine gekozen omdat ze ook wel eens een nachtje overstaan.” Uiteraard zijn de trucks rijk uitgerust. “Dat gaat nog wel iets verder dan alleen rondom luchtvering, retarder, ACC en LED-verlichting,” vertelt Patrick. “Bij ons telt de liefde voor de auto en sommige chauffeurs kozen voor een old skool look met een lichtbak, anderen weer voor de Zweedse look met bullbar en een Deense bumper. Maar weer geen lichtmetalen velgen: wij vinden in de kleur gespoten metalen wielen met een RVS ring erin toch mooier.” Alle vijf de trucks worden geleverd door Scania Utrecht waarmee Patrick ook een onderhoudscontract afsloot.

BIGtruck online magazine is een onderdeel van Transwebgroup Coöperatief U.A.