Dat de nieuwe Scania's allemaal voorzien zijn van een V8 motor zal niemand verbazen. Patrick is een groot liefhebber van deze techniek: “De laatste 10 jaar rijden wij niet anders. In mijn jeugd zag ik hier Peter Kempen door het dorp gaan met een dikke V8. (dat was toen nog Zegveld.) Toen al dacht ik ‘dat wil ik later ook’.” De beslissing om vijf nieuwe trucks aan te schaffen komt niet door uitbreiding van het bedrijf of omdat zijn vorige trucks versleten waren. Patrick: “Normaal gesproken rijden wij tussen de 125 en 160 duizend kilometer per jaar en wil ik rond één miljoen kilometer met een trekker doen. Maar de markt voor gebruikte trucks is momenteel zo overspannen, dat ik het niet kon laten om ze voor goed geld te verkopen. Sommige van die trucks hadden net twee ton op de klok.”
Tijdreizen, maar dan achteruit
Dat hij zijn trucks verkocht wil niet zeggen dat hij zonder vervoer zat. Patrick had namelijk nog wel wat in de schuur staan. “Om te beginnen heb ik al 12 rijdende Scania’s met een V8 motor als verzameling. Ik heb er één van elke generatie. Zeg maar dat het Scania V8 museum bij mij op het erf staat. Daarnaast is er ter ere van ons 30-jarig bestaan ook nog een nagelnieuwe 770 pk V8 in een torpedo uitvoering! Dus eigenlijk heb ik zes nieuwe trucks gekocht. Mijn auto’s leveren mij niet alleen in transport maar ook in de handel geld op. Soms kan ik er een verkopen waarmee de investering in een Scania V8 ook dan zijn waarde toont. Ik moet wel zeggen dat ik deze stap alleen kon doen omdat mijn mannen bereid waren om tijdelijk even een stapje terug te doen. Want dat is wel zo: als je vanuit een 580pk Scania van de laatste generatie weer terug op een 4 serie stapt, weet je wel waarom de nieuwe auto ‘Next Generation’ heet. Sommige trucks moeten we zelfs weer met de hand schakelen. Dat is een soort tijdreizen, maar dan achteruit.”